Digitaaliset pelit
THL:n mukaan vuonna 2018 yli 40 prosentilla kotihoivan asiakkaasta oli käytössään etä- tai virtuaalihoidon tietokone, tabletti eli täppäri tai älypuhelin. Etelä-Karjalassa näin oli 75%:lla asiakkaista. Laitteet ovat siis jo monelle tuttuja. Samoilla laitteilla olisi mahdollista pelata digitaalisia pelejä, jotka tarjoavat viihdyttävää ja kuntouttavaa ajankulua. Pelit voivat jumpata aivoja ja lihaksia, houkutella muistelemaan tai vaihtamaan kokemuksia ja ajatuksia muiden kanssa. Digitaalisia pelejä voi pelata kaikilla digitaalisilla laitteilla eli tietokoneella, pelikonsolilla, tabletilla, televisiolla ja älypuhelimella. Kansallista pelipäivää vietetään kerran vuodessa marraskuussa. Samana päivänä vietetään myös pohjoismaista ja kansainvälistä pelipäivää.
”Jos koko maailma on hulluna tietokonepeleihin, miksi me emme pääsisi osallisiksi samasta hauskuudesta?”
– Ensimmäiseen multimediatutkimukseen osallistunut vanhus. (Weisman, 1983)
”Minä tein sen! Huomasitko?”
– Hoivakodissa asuva muistisairas henkilö, kun musiikki alkoi kuulua sormella painamisen jälkeen.
”Jos koko maailma on hulluna tietokonepeleihin, miksi me emme pääsisi osallisiksi samasta hauskuudesta?”
Siinäpä se; mitä kaikkia keinoja hoivakodit pystyvät tarjoamaan, jotta vanhukset pääsisivät osallisiksi samasta hauskuudesta? On tosiasia, että pelit nykyajan digitaalisina versioina tarjoavat monenlaista oppimista ja mielen virkistystä ihmisille, joilla on mahdollisuus päästä käyttämään niitä.