Totuus terapioista

Totuus terapioista

ViestiKirjoittaja joker » 18 Maalis 2015, 00:09

Terapiassa käynti pitäs jättää pariin kertaan..Yleensä nyt vaan on niin että siellä juostaa vuosia (ja maksetaan paljon euroja) Miskikö no siksi että terapeutti haluaa että sillä on töitä ja jos ei ongelmia löydy ne keksitään..Aina löytyy uutta..

Oon tässä seurannut tuttava pariskunnan parisuhdeterapiaa..Ensimmäinen käynti oli hyvä ja tarpeelinen..Mut kun terapiat jatku niin myös ongelmia alkoi löytymään( mitä ei ois ollut ilman terapiaa) Ja suhde on kriisissä pelkän terapian takia!!!

Ja nämä suhteet terapeuttiin saa "heikossa" ihmisessä erikoisia piirteitä..Terapeutista tulee joku laki ja sana ja tuntuu että kun ihminen menee terapiaan niin jättää samalla aivot narikkaan ja terapiassa yksi ihminen ajattelee kahden puolesta..

Miksi te käytte terapiassa?
joker

Re: Totuus terapioista

ViestiKirjoittaja FitzUljas » 18 Maalis 2015, 13:33

En käy. Tiiän ihmisiä joille terapiasta on ollut ihan oikeaa apua. Ei sinne varmaan kannata mennä jos ei ole valmis täysin avoimesti puhumaan omista jutuistaan tai ei uskalla olla itselleen rehellinen.
FitzUljas

ViestiKirjoittaja t-petsku » 18 Maalis 2015, 23:45

Miksi käyn terapiassa? Koska siitä on ollut apua minulle, sen takia. Sopiva lääkitys on myös löytynyt. Kelpaa minulle :)
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja joker » 19 Maalis 2015, 00:11

t-petsku kirjoitti:Miksi käyn terapiassa? Koska siitä on ollut apua minulle, sen takia. Sopiva lääkitys on myös löytynyt. Kelpaa minulle :)

Mitä konkreetista hyötyä? Ei millään pahalla mut sulle on tainut käydä niinkuin monelle muullekin että on vaan jäänyt nalkkiin niin terapeuttiin kun niihin istuntoihinkin..

Korjaa jos olen väärässä ?
joker

ViestiKirjoittaja sirpale » 19 Maalis 2015, 09:55

Nalkissa tai ei niin itse ainakin olen saanut työstettyä terapian avulla vakavan traumaattisen lapsuuteni ja nuoruuteni niin ettei pelot estä joka päiväistä elämääni enää. Yksin en mitenkään olisi näitä saanut työstettyä vaan hyväksyin tosiasian, että ammattiapua tähän tarvitaan.

Tuskin kukaan huvikseen terapiassa ramppaa ja maksaa kalliita tunteja. Itselläni ainakin siintää tulevaisuudessa se hetki, kun terapiasta vapaudun ja saan elää riittävän tasapainoisena.
sirpale

ViestiKirjoittaja t-petsku » 19 Maalis 2015, 12:10

joker kirjoitti:[Mitä konkreetista hyötyä? Ei millään pahalla mut sulle on tainut käydä niinkuin monelle muullekin että on vaan jäänyt nalkkiin niin terapeuttiin kun niihin istuntoihinkin..

Korjaa jos olen väärässä ?

Sellaisia oivalluksia (välillä pieniäkin), ahaa elämyksiä, joita en aina ole edes muistanut mitä ne olivat ja pitivät sisällään jälkeenpäin. Ne ovat jääneet jonnekin muistin sokkeloihin, mutta ovat helpottaneet arkea selventämällä vaivihkaisesti pieniä yksityiskohtia jotka ovat helpottaneet ja helpottavat jokapäiväisestä elämästä selviämiseen.
Meni hieman turhan vaikeaselkoiseksi (omasta mielestäni) mutta toivottavasti ymmärrät pointtini. Ja jos et ymmärrä, voin yrittää selkeyttää viestini sisältöä - painotus sanalla yrittää. Myönnettäköön, olen suht koht huonossa kunnossa mikä välillä tulee turhauttavankin selkeästi esille pääni sisällä, mutta nuo terapiaistunnot helpottavat oloa vaikkei sitä heti itsekään tuntisi tai huomaisi. Ja niin on tapahtunut monta kertaa tässä vuosien varrella. Ja se kaiketi on terapian tarkoitus - ei ole helppoja teitä kohti parempaa oloa, se on tullut selväksi. Ja sen kyllä tiesinkin jo etukäteen.
Mutta niin kauan kun saan Nooran luona käydä juttelemassa, haluan uskoa (ja tätä tukevat omat havaintoni olotilastani) että tunteet ja ajatukset pääni sisällä pikku hiljaa järjestyvät selkeämpään järjestykseen.

Viime syksy oli kaikkinensa todella huono ajanjakso kanaemomaisen lääkärin suhteen ja psykologin jota näin noin kolmen kuukauden aikana kolme tai neljä kertaa. Täysin uusi ympäristö ja uudet ihmiset, jotka lisäsivät ahdistusta ja syvensivät masennusta. Joten en yhtään ihmettele että kirjoitukseni omassa pk:ssani ovat olleet, sanotaanko, hieman epäselviä jne... ehkä tuo kolmen kuukauden visiitti oli enemmän henkiselle sietokyvylleni enemmän kuin osasin aavistaa.

Maybe. Don't know really, and don't care anymore. Which is a good thing..
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja joker » 19 Maalis 2015, 18:23

Sellaisia oivalluksia (välillä pieniäkin), ahaa elämyksiä, joita en aina ole edes muistanut mitä ne olivat ja pitivät sisällään jälkeenpäin. Ne ovat jääneet jonnekin muistin sokkeloihin, mutta ovat helpottaneet arkea selventämällä vaivihkaisesti pieniä yksityiskohtia jotka ovat helpottaneet ja helpottavat jokapäiväisestä elämästä selviämiseen.

Kyllä noin varmasti..
joker

ViestiKirjoittaja Mirri » 26 Huhti 2015, 16:22

Joker, et sinä tiedä totuutta terapioista. Luulet vain tietäväsi.
Mirri
Kissa

ViestiKirjoittaja joker » 26 Huhti 2015, 16:28

Mirri kirjoitti:Joker, et sinä tiedä totuutta terapioista. Luulet vain tietäväsi.

Sinäkö tiedät ? Tähän voi ilmottautua ensimmäinen ihminen joka on parantunut terapian avulla ? Eikä jäännyt vuosiksi vatvomaan riippuvuus suhteseen menneitä..
joker

ViestiKirjoittaja joker » 26 Huhti 2015, 17:29

Tenrec kirjoitti:Ilmoittaudun.

Ai olet oireeton ja parantunut vain terapian avulla ?
joker

ViestiKirjoittaja Mirri » 26 Huhti 2015, 18:46

joker kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Joker, et sinä tiedä totuutta terapioista. Luulet vain tietäväsi.

Sinäkö tiedät ? Tähän voi ilmottautua ensimmäinen ihminen joka on parantunut terapian avulla ? Eikä jäännyt vuosiksi vatvomaan riippuvuus suhteseen menneitä..

En tiedä enkä väitä tietäväni. Toisin kuin sinä tämän ketjun otsikosta päätellen.

Ei meillä ole totuutta terapioista, ei sinulla eikä minulla.
Mielestäni olisi rehellistä myöntää ja hyväksyä se tosiasia, että on ihmisiä, joita psykoterapiat auttavat ja hoitavat. Ei tämän asian toteaminen ja myöntäminen ole keneltäkään pois.
Mirri
Kissa

ViestiKirjoittaja joker » 26 Huhti 2015, 19:06

Mielestäni olisi rehellistä myöntää ja hyväksyä se tosiasia, että on ihmisiä, joita psykoterapiat auttavat ja hoitavat. Ei tämän asian toteaminen ja myöntäminen ole keneltäkään pois.

Ja rehellistä ois myös myöntää että suurimalle osalle siittä terapiasta on pelkkää haittaa.
joker

ViestiKirjoittaja joker » 26 Huhti 2015, 19:08

mutta heillä ei ehkä ole tarvetta kirjoitella tällaisella foorumilla, ymmärtänet pointtini?

Se on harmi täällä pitäsi olla enenmmän ihmisiä jotka on päässeet mt-ongelmista voitolle.Näiden kokemukset ja neuvot ois mielestäni todella tärkeitä.
joker

ViestiKirjoittaja Mirri » 26 Huhti 2015, 19:21

joker kirjoitti:Ja rehellistä ois myös myöntää että suurimalle osalle siittä terapiasta on pelkkää haittaa.

Mistä tiedät/päättelet, että suurimmalle osalle psykoterapiasta on pelkkää haittaa?
Mirri
Kissa

ViestiKirjoittaja joker » 27 Huhti 2015, 13:20

Mirri kirjoitti:
joker kirjoitti:Ja rehellistä ois myös myöntää että suurimalle osalle siittä terapiasta on pelkkää haittaa.

Mistä tiedät/päättelet, että suurimmalle osalle psykoterapiasta on pelkkää haittaa?

Vastasin jo ja se oli poistettu en vastaa uudestaan.
joker

ViestiKirjoittaja viikviik » 09 Touko 2015, 17:14

Mieluummin olen terapiaan koukussa kuin huumeisiin tai alkoholiin.

(terapia on auttanut merkittävästi minua voimaan paremmin ja lisäämään voimavarojani)
viikviik

ViestiKirjoittaja FitzUljas » 09 Touko 2015, 17:40

viikviik kirjoitti:Mieluummin olen terapiaan koukussa kuin huumeisiin tai alkoholiin.

(terapia on auttanut merkittävästi minua voimaan paremmin ja lisäämään voimavarojani)

Huumeet ovat auttaneet minua merkittävästi.

Tenrec kirjoitti:Henk. koht. tiedän monia muitakin, jotka ovat selättäneet mt-ongelmansa terapian avulla, mutta heillä ei ehkä ole tarvetta kirjoitella tällaisella foorumilla, ymmärtänet pointtini?

Kyllä mulla ainakin on tarve kirjoittaa tänne myös onnistumisistani. En ole ongelmiani selättänyt mutta olen kuitenkin ottanut askelia eteenpäin ja se riittää.
FitzUljas

ViestiKirjoittaja Lette » 17 Touko 2015, 12:58

sirpale kirjoitti:Nalkissa tai ei niin itse ainakin olen saanut työstettyä terapian avulla vakavan traumaattisen lapsuuteni ja nuoruuteni niin ettei pelot estä joka päiväistä elämääni enää. Yksin en mitenkään olisi näitä saanut työstettyä vaan hyväksyin tosiasian, että ammattiapua tähän tarvitaan.

Tuskin kukaan huvikseen terapiassa ramppaa ja maksaa kalliita tunteja. Itselläni ainakin siintää tulevaisuudessa se hetki, kun terapiasta vapaudun ja saan elää riittävän tasapainoisena.

Kasvatus Suomessa on ollut lasta alistavaa, mikä on aiheuttanut monelle ongelmia.
Isäni oli alkoholisti, joka hävitti omaisuutemme. Muistan isästäni selkäsaunoja, äitini
ei antanut palautetta. Isäni kuoli hukkumalla, ollessani murrosikäinen. Olimme köyhiä,
kävin lukion ja olin samalla työssä. Yliopistoaikana pääsin terapiaan ja tunsin saavani apua.
Tajusin, että en ole ongelmieni uhri, vaan kehityskykyinen ihminen. Aloin itse auttamaan
itseäni ja kehitys jatkuu yhä edelleen.
Viimeksi muokannut Lette päivämäärä 18 Touko 2015, 12:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Lette
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja FitzUljas » 17 Touko 2015, 16:14

Hyvältä kuulostaa Lette.
FitzUljas

ViestiKirjoittaja tovi » 13 Kesä 2015, 09:56

Käytännön kokemusta terapioista ei ole, mutta olen kyseenalaistanut (psyko)terapian. Homma pohjautuu aika pitkälle (käsittääkseni) Freudin juttuihin ja hänelle oli kovin tärkeätä mennä tiedostamattoman mielen puolelle sekä lapsuuden ja varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin.

Kuulostaa hienolta tai näin sitä on ainakin uskoteltu? Mutta eikö käytännössä asia ole kuitenkin sitä, että on kerran heitetty roskapussi kaatopaikalle ja nyt psykoterapian avulla käydään hakemassa jätökset uudestaan esille sekä avataan ja anylysoidaan roskapussin sisältöä.
tovi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja FitzUljas » 13 Kesä 2015, 15:04

tovi kirjoitti:Kuulostaa hienolta tai näin sitä on ainakin uskoteltu? Mutta eikö käytännössä asia ole kuitenkin sitä, että on kerran heitetty roskapussi kaatopaikalle ja nyt psykoterapian avulla käydään hakemassa jätökset uudestaan esille sekä avataan ja anylysoidaan roskapussin sisältöä.

Vertausta jatkaen: Kaatopaikka on huono ratkaisu pitkällä aikavälillä. Jos roskat eivät maannu vaan kasaantuvat pikkuhiljaa ja tuottavat haju- ja ympäristöhaittoja.

Hyvä ratkaisu olisi lajitella roskat ja pyrkiä kierrättämään mahdollisimmat tehokkasti. Hyödyntää ns. uusiintuvia luonnonvaroja.
FitzUljas

ViestiKirjoittaja tovi » 13 Kesä 2015, 21:44

Vähän sellainen tunne, että kaatopaikka vertaus oli huono. Mietin kyllä kompostiakin, mutta siellä ne maatuvat ja hajoavat takaisin toiseen muotoon. Yhtä hyvin olisi vertaus voinnut olla tulella polttaminen jolloin aine muuttuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa.

Mutta ei se kierrätetttävyys tai aineellinen metamorfoosi nyt ollut varsinainen pointti kun kysymys ihmismielestä. Eikä siitäkään, että pitäisi kyseenalaistaa se etteikö terapiasta voisi olla apua.

Terapioitakin on monia, mutta sellainen käsitys tästä viestiketjussa tuli että nyt puhutaan siitä ns. perinteisestä psykoterapiasta.
tovi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 16 Kesä 2015, 11:48

joker kirjoitti:

Ja rehellistä ois myös myöntää että suurimalle osalle siittä terapiasta on pelkkää haittaa.

joker: Ja rehellistä ois myös myöntää että suurimalle osalle siittä terapiasta on pelkkää haittaa

Olen itse ollut analyyttisessä terapiassa ja vähän opiskellutkin sitä. Terapiassa on eräs keskeinen asia tunteiden kunnioittaminen, pätee myös kielteisiin tunteisiin. Kun ihminen kunnioittaa tunteita, hän pääsee tasapainoon niiden kanssa. Jos yrittää vähätellä esim. vihaa, se pyrkii entistä vahvemmin esille.

Ihmisen kehitys jatkuu koko elämän ajan eli "paraneminen" on elinikäinen tapahtuma.
Viimeksi muokannut Lette päivämäärä 10 Elo 2015, 14:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Lette
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Laulupuu » 18 Kesä 2015, 19:58

Kaikki kunnia tunteille ja niiden kokemiselle. Niitä kannatta kuunnella.
Tunteet ilmoittavat miten niihin pitää reagoida, ei niitä saa työntää syrjään.
Tunneäly on myös viisas neuvonantaja.
Laulupuu

ViestiKirjoittaja Lette » 13 Elo 2015, 14:27

Laulupuu kirjoitti:Kaikki kunnia tunteille ja niiden kokemiselle. Niitä kannatta kuunnella.
Tunteet ilmoittavat miten niihin pitää reagoida, ei niitä saa työntää syrjään.
Tunneäly on myös viisas neuvonantaja.

Ongelmana ihmiselle ovat kielteiset tunteet, niistä kärsimme.
Niitä on kuitenkin hyvä kunnnioittaa olemassaolevina.
Eräs ystäväni sanoi kysyvänsä itseltään, mitä niistä opin?
Näen itse samoin. Vaikeutena on oppia virheistä, joina
kielteisiä tunteita usein pidetään. Niiden kunnioittaminen
antaa itsetuntemusta ja mielen tasapainoa. Terveys on juuri
tasapainoa itsensä ja ympäristön kanssa.
Lette
Hopeajäsen

Seuraava

Paluu Terapia