Terapeutin vaihdosta...

Terapeutin vaihdosta...

ViestiKirjoittaja Reyrka » 20 Tammi 2015, 16:08

Hei,

Olen nyt käynyt elokuusta 2014 eli jokusen kuukauden psykoterapiassa. Olen joutunut olemaan välillä pois, kuitenkin aina olen ilmoittanut terapeutilleni poissaolon tekstiviestillä. Suurin osa poissaoloista on johtunut sairastumisesta, esim mahataudista tai flunssasta. Olen pahoitellut hänelle poissaoloja, ja itseänikin on harmittanut poissaoloni,jos terapiaan on tullut tauko. Viime viikolla en päässyt terapiaan ollenkaan, mikä oli itselleni hyvin raskasta, ehdotin terapeutilleni puhelinyhteyttä, hän ei suostunut selittämään viestillä miksi puhelinyhteys ei käy, vaan sanoi että jutellaan ensi kerralla asiasta.

Noh, terapeutti sitten alkoi syyllistämään minua koska olin ollut viikon pois, ja kyseenalaisti minun haluamiseni olla ylipäätään terapiassa... Se oli minulle shokki, koska olin selittänyt hänelle olevani niin kipeä, että en pääse terapiaan. Minulla on krooninen suolistotauti ja siihen immuunivastetta huomattavasti alentava lääke, jonka takia minulle tulee helposti flunssia yms muita bakteeri- ja virustartuntoja, ja tämänkin olen selittänyt hänelle, monta kertaa. Selitin samaa hänelle taas, hän ei kommentoinut yhtään mitään minun selitykseeni, pyöritteli vain silmiään, oli hiljaa ja jatkoi tämän jälkeen kuinka tärkeää minulle on käydä terapiassa tasaisin väliajoin, että hän ei voi ymmärtää minua, jos ei saa minuun yhteyttä. Itkin ja sanoin, että minä todellakin haluan käydä terapiassa, että tämä oli poikkeus, koska todella olen ollut ( ja olen yhä edelleen flunssassa..), että minä oli sängyssä koko viikon, ja en todellakaan 'halunnut olla kipeänä. Itkien ja sanoin myös, että en minä ole valinnut itselleni tätä tautia, enkä lääkitystäni, vaan haluaisin olla tavallinen ja lääkkeitä käyttämätön tyttö, mutta kun se vaan ei ole mahdollista. En ole itse valinnut tätä! Tähänkään hän ei sanonut mitään, katsoi vain muualle ja oli hiljaa.. Lopulta annoin periksi, ja sanoin, että tuntuu että hän ei ymmärrä minua. Sitten hän kysyi, miksi minusta tuntuu tältä? Ja sanoin kun olen selittänyt tämän asian niin monta kertaa, hän ei sanonut siihen mitään, jolloin minä menin lukkoon ja sanoin että ehkä kaikki vika onkin minussa, että tulen tästä edes terapiaan vaikka minulla olisi kuinka kipeä olo :'( sain heti terapian jälkeen hyperventilaatiokohtauksen, syyttelyn itseäni ja yhä edelleen minulla on todella huono olla.. Minua on jo jonkin aikaa tämä terapeutin käytös vaivannut ja ahdistanut, mutta olen ajatellut että terapian kuuluukin olla vaikeaa, mutta nyt mietin että näinkö vaikeaa se on? Koska minusta tuntuu, että minä en ole tehnyt väärin, enkä ole saanut edes jonkinlaista tukea, jota tarvitsisin... Sairauteni on yksin suurin syy keskivaikeaan masennukseeni, joka välillä tuntuu vieläkin pahemmalta, ja tuntuu että en saa terapiasta niin paljon apua kuin ajattelin, koska en tunne yhteyttä terapeuttiini... Hän on monesti kyllä kommentoinut joitakin selittämiäni asioita, ja joskus antaa hyviäkin vastauksia, mutta monesti hän on minusta arvottanut minua hyvin syyttävästi, ja saanut minut tuntemaan itseni sellaiseksi, että hän ei arvosta minua ihmisenä... Nyt siis olen alkanut miettimään terapeutin vaihtoa, koska tunnen että terapeuttini ja minun yhteys ei vaan toimi toivotulla tavalla... Kuitenkin tämä terapeutin vaihto pelottaa, kuten moni muukin asia, ja olisinkin kysynyt onko kellään kokemusta terapeutin vaihdosta?
Reyrka

Re: Terapeutin vaihdosta...

ViestiKirjoittaja t-petsku » 20 Tammi 2015, 17:09

Terapeutin vaihdosta ei ole kyllä kokemuksia (thanks, God) mutta tuollaisen terapeutin käytöksen takia suosittelisin terapeutin vaihtoa. Toki hoitosuhteen vaihtamisessa on omat tekijänsä jotka tekevät siitä pelottavan (saattaa olla itsellänikin edessä) ja ahdistavan, mutta jos joutuu kärsimään sinun kokemallasi tavalla niin vaihtoehdot ovat tavallaan huono ja mahdollisesti-ei-niin-huono.
Jaksamisia tulevaisuuden suhteen :)
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 20 Tammi 2015, 20:23

Luultavasti yksi jos toinenkin käy terapiassa sairaana. Suosittelen.

Ainahan voi tietysti vaihtaa terapeuttia jos terapeutti ei miellytä.
On tuo vaihtaminen joskus järkevääkin.
valkosiipi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Reyrka » 21 Tammi 2015, 12:27

Tiedän, että terapiasta ei saisi mielellään olla pois, jotta etenemistä masennuksen paranemisessa tapahtuisi. Varmasti terapeuttini on hyvä työssään, ja en kyseenalaista hänen työskentelyään, mutta tuntuu että meillä ei ole sellaista yhteyttä kuin pitäisi. Voi myös olla, että tämä terapiamuoto ei ole minulle sopiva... Kyselenkin terapeutiltani, onko tämä terapia psykodynaamista, ja jos on, niin haluaisin vaihtaa kognitiiviseen... Kuitenkin siitä olen lukenut, ja se vaikuttaisi ehkä olevan minun juttu. Minulla kuitenkin tosissaan on tämä krooninen suolistotauti, ja siihen immuunivastetta alentava lääkitys, joka aiheuttaa minulle niitä tartuntoja, enkä sille voi mitään. Mutta tähän tautii sairastuminen oli minulle todella suuri trauma, ja ehkä kognitiivisessa saisin uuden tavan lähestyä Tautia ja käsitellä sitä ja nykyistä elämääni eri tavalla, enkä niin että olisin tautini orja. Kaikki ihmiset ovat erilaisia, ja käsittävät asioita eri tavalla, aina ei vaan henkilökemiat toimi.. Ja minusta on kuitenkin tuntunut tältä, anteeksi vain :) :(
Reyrka

ViestiKirjoittaja Reyrka » 21 Tammi 2015, 12:33

Elikkä siis tarkoitan, että varmasti minussakin on vikaa, ja ehkä olen voinut käsittää hänen eleitään väärin. Mutta kuitenkin tunnen että joko terapiamuoto ei ole oikea tai sitten vain henkilökemiat eivät toimi. :)
Reyrka

ViestiKirjoittaja t-petsku » 21 Tammi 2015, 12:49

Voi hyvinkin olla että terapiamuoto (ns) on väärä, ja siksi toiseksi, jos - yleisellä tasollakin - asiakkaan ja terapeutin kemiat eivät kohtaa, niin terapiasta ei ole juurikaan hyötyä... voisin sanoa ettei mitään hyötyä.
Oma terapiamuotoni on juurikin kognitiivis-behavioraalinen terapia (noin kahdeksan vuoden ajan), kemiat yksilöhoitajan kanssa ovat toimineet alusta lähtien hyvin yhteen ja olen huomannut tekeväni havaintoja asioista jotka olen ymmärtänyt miltei itsestäänselvyyksinä.
Eli olen sitä mieltä, että jos asiakkaan ja terapeutin kemiat eivät todellakaan toimi niin terapiasta ei ole juurikaan mitään hyötyä. Rahan ja ajan tuhlausta. Noin karkeasti sanottuna.
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 21 Tammi 2015, 14:27

Yhdyn edelliseen...

Mutta käsittele kaikkea sitä, mitä olet kirjoittanut täällä nykyisessä terapiassa ennen kuin mahdollisesti vaihdat terapeuttia.
Et menetä mitään, jos kerrot esim. tunteesta, että yhteys puuttuu, jne.

Ja voihan sitä tosiaan aina kokeilla, onko se niin kauheaa mennä esim. flunssassa terapiaan.
Epäilen nimittäin, että jos olet usein kipeä, voipi uusikin terapeutti edellyttää terapiaan menoa myös sairaana.
Ainakin kannattaa varmistaa etukäteen, miten tuo menee, jos vaihdat.
valkosiipi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 21 Tammi 2015, 18:05

Lisään vielä, että terapeuttisi (ehkä näennäinen) sairastelusi ymmärtämättömyys
voi olla myös terapeutin syvää ymmärrystä sinusta ja ongelmistasi.

Olen itse käynyt kymmenen vuotta hyvin tiiviissä psykoanalyyttisessa terapiassa ja
paraneminen, siltä osin kuin sitä tapahtui, tapahtui ainakin osittain juuri tuon kautta,
että terapeutti ei "ymmärtänyt" liikaa ongelmiani.

Jouduin terapeutin "ymmärtämättömyyden" seurauksena vastatusten omien ongelmieni kanssa.
Se minusta terapian raskaaksi tekikin, kun koko ajan tuli eteen tunteita, muistoja, asioita, joita ei haluaisi kohdata.
Olin monta kertaa vastaavassa tilanteessa kuin sinä nyt. Tuli hankala juttu. Halusin lopettaa. Sairastuinkin välillä.
Terapeutti ei liikoja silitellyt, kun edessä oli ongelma joka minun piti kohdata,
mutta silitys ja täydellinen ymmärrys tulikin sitten aivan odottamattomassa kohdassa.

En tarkoita, etteikö terapiamuoto ja terapeutti voi olla sinulle vääriä.
Perustelin äskeisellä lähinnä sitä, että käy kunnolla läpi nykyinen vaihe terapiassasi ennen kuin vaihdat terapeuttia.
Jos tuo nykyinen onkin sitä, että terapiaprosessisi on lähtenyt vauhdilla käyntiin.
Ja se vähän kirpasee.

Olen itse vaihtanut terapeuttia, kun yhteensä kymmenen vuoden (kahdessa jaksossa) jälkeen halusin harventaa
ja analyyttinen terapeuttini edellytti käyntejä vähintään kaksi viikossa.
Vaihto meni hyvin. Jatkoin sujuvasti uuden ihmisen kanssa siitä mihin olin jäänyt. Nyt vaan eri tiheydellä ja tekniikalla.
valkosiipi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Reyrka » 21 Tammi 2015, 23:03

Olen siis ollut jo ainakin kolmesti tai neljästi terapiassa kipeänäkin, eli sitäkin on kokeiltu, ja olen kertonut terapeutille noina kertoina, että olen kipeänä, eikä hän ole muuta sanonut kuin että hyvä että jaksoin kuitenkin tulla. Toisaalta siis ihan ymmärtäväistä, mutta noina kertoina jolloin olen ollut niin kipeä, että en vaan ole voinut mennä missään tapauksessa terapiaan, niin on ymmärrys ollut sitä, että hän on kysynyt haluani olla terapiassa tai valmiustani sitoutumaan. Mutta katsotaan nyt...
Reyrka

ViestiKirjoittaja Reyrka » 22 Tammi 2015, 00:06

Siis joinakin kertoina ku olen ollut todella kipeä en ole voinut mennä. ( lisäys edelliseen)
Reyrka

Paluu Terapia