Valehteleminen terapiassa

Re: Valehteleminen terapiassa

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 22 Elo 2013, 22:11

Kaisa81 kirjoitti:En valehtele, mutta jätän kertomatta seksiin liittyviä asioita.

Mitäs ne makuukammari hommat terapiaan kuuluu. Joku yksityisyys kuuluukin pitää :shock: En mäkään kerro mitää seksiin liittyviä asioita johtuen siittä että ei oo mistä kertoa :lol:
The situation is changing like it or not
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja haller » 23 Elo 2013, 10:26

Mulle taas seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat juuri keskeisin teema keskusteluavussani. Mulla on seksuaalisia harhoja, psykoosini oli seksuaalinen ja seksuaalisuudessa on mulla muutenkin vaikeuksia. En tosin ole puhunut aiheesta vielä kovin kauan (kovin montaa vuotta siis), mutta se on mielestäni tärkeä aihe, ainakin mulle.
haller

ViestiKirjoittaja Toveri » 24 Elo 2013, 11:28

Pxwa kirjoitti:
Toveri kirjoitti:Henkilöistä syyllisten hakeminen on turhaa, vaikka sellainen tietyissä tapauksissa on helppo konkretisoida. Kysymys kuuluu, mItä siitä hyötyy? Syyttää maailman tappiin asti? Kostaa?
Ei se johda mihinkään. Jos joku ihminen on aiheuttanut sinulle suuret ongelmat, on tämänkin ihmisen takana jokin tarina, olkoot se sitten silmitön viha, turhautuneisuus, arvostuksen hakeminen, mitä ikinä. Pointti on se että jos hän olisi itse saanut päättää tekonsa, ja niistä koituvat seuraukset, asiat olisivat varmasti menneet toisin hänenkin puoleltaan.

Jos joku sekopää sytyttää autosi tuleen ja lukitsee sut sinne, selviät tuurilla hengissä, jalat amputoidaan ja omistat mahtavat palovammat ympäri kehoa loppuelämäsi. Miten suhtautuisit asiaan? En hae syyllistä, silläkin oli varmaan omat ongelmansa kun auton sytytti.., kuulostaa selitys vähän teennäiseltä.

Lueppas vielä kerran tai pari mitä kirjoitin, ja jos et löydä sieltä sitä mitä yritän kertoa, silloin et löydä, mutta toivon että viel joskus, luultavasti jotain muuta kautta, mutta kuitenkin.
Päässäni ääni huutaa mestaria apuun.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Rakkaus » 30 Elo 2013, 09:04

Pxwa kirjoitti:
Toveri kirjoitti:Henkilöistä syyllisten hakeminen on turhaa, vaikka sellainen tietyissä tapauksissa on helppo konkretisoida. Kysymys kuuluu, mItä siitä hyötyy? Syyttää maailman tappiin asti? Kostaa?
Ei se johda mihinkään. Jos joku ihminen on aiheuttanut sinulle suuret ongelmat, on tämänkin ihmisen takana jokin tarina, olkoot se sitten silmitön viha, turhautuneisuus, arvostuksen hakeminen, mitä ikinä. Pointti on se että jos hän olisi itse saanut päättää tekonsa, ja niistä koituvat seuraukset, asiat olisivat varmasti menneet toisin hänenkin puoleltaan.

Jos joku sekopää sytyttää autosi tuleen ja lukitsee sut sinne, selviät tuurilla hengissä, jalat amputoidaan ja omistat mahtavat palovammat ympäri kehoa loppuelämäsi. Miten suhtautuisit asiaan? En hae syyllistä, silläkin oli varmaan omat ongelmansa kun auton sytytti.., kuulostaa selitys vähän teennäiseltä.

Miten itse suhtautuisit ja toimisit ko. tilanteessa?
Rakkaus

ViestiKirjoittaja viikviik » 14 Touko 2014, 00:12

En valehtele, mutta en halua puhua useista asioista, esim:

- puoluepolitiikasta: psykologitkin ovat ihmisiä ja heilläkin on mielipiteitä. Pelkään että puoluetaustan ym. kertominen vaikuttaa siihen miten minuun suhtaudutaan, pääasiassa pelkään negatiivista suhtautumista jos hoitavan tahon arvot ovat erilaiset. Eiväthän he sitä voi koskaan sanoa, mutta se voi vaikuttaa alitajuisesti siihen kuinka suotuisaa minun hoitoni on.

- radikaalimmista ideoista: sama juttu kuin edellä. En puhu mitään esim. jos osallistun mielenosoituksiin

- seksi: en tahdo puhua siitä, kun se on niin ahdistava ja vaikea aihe. Pelkään myös että minuun suhtauduttaisi eri tavoin jos kertoisin kaiken, kun minulla on aika vilkas mielikuvitus. Pelkään siis että minuun suhtauduttaisi negatiivisesti silloin ja se vaikuttaisi hoitooni.

Lisäksi kun kaikki kirjataan ylös niin näistäkin jää maininta tulevaisuuteen, ties mihin sitä käytetään jos tulee joku fasistihallinto :D
viikviik

ViestiKirjoittaja t-petsku » 14 Touko 2014, 11:55

Minäkään en puoluepolitiikkaan asti mene (olen toki tehnyt kantani selväksi nykyisestä poliittisesta ilmapiiristä) ja radikaalit teot (tai niiden mahdollisuus) on myös omalta kohdaltani suht turhaa enrgian kulutusta.
Hoitajani on ollut ymmärtäväinen näiden asioiden suhteen. Siinä sivussa on myös päivitelty nykyisen säästöpolitiikan (sivu)vaikutuksia (esmes Annun tapauksen suhteen) :|
Ei hyvä, ei hyvä sitten laisinkaan :(
Elämä on murheen laakso
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja siivet » 10 Helmi 2015, 16:48

Miksi mennä terapiaan, jos siellä valehtelee. Terapeutti hoitaa siinä tapauksessa valheita eikä niitä asioita, joita siellä potilaan mielessä oikeasti on. Tällöin apu jää saamatta. Kaikesta ei tarvitse terapiassa puhua. Jokaisella on mielensä sisällä koskemattomia alueita, joista ei halua puhua. Tosin sen takia, että miettii miten terapeutti suhtautuisi johonkin asiaan, ei kannata jättää kertomatta asioita. Se on useimmiten pelkkää pelkoa hylätyksi tulemisesta, ettei luota, että terapeutti hoitaa joka tapauksessa. Voi yllättyä positiivisesti, kun kertoo vaikeista asioista ja saakin ymmärrystä osakseen.
siivet

ViestiKirjoittaja viikviik » 09 Touko 2015, 17:25

Aikaisemmissa terapioissa en ole puhunut kiusallisista asioista (seksi ja fantasiat lähinnä). Nykyisen terapeutin kanssa olen puhunut seksistäkin vähän, vaikka se on ollut super vaikeaa. fantasioista en ole halunnut puhua, haluaisin lähinnä unohtaa ne. joskus huomaan vahingoissa sanovani valkoisen valheen tai vääristeleväni totuutta parempaan suuntaan tarkoittamatta. juuri näiden vaikeiden asioiden kohdalla. olen kuitenkin uusimman terpan kanssa pyrkinyt olemaan aikaisempaa rohkeampi vaikka se onkin vaikeaa.
viikviik

ViestiKirjoittaja elollinen » 13 Elo 2015, 19:41

Mielestäni koko terapiassa käynti on täysin turhaa jos se perustuu valehtelemiselle. Aina voi sanoa, ettei nyt kykene puhumaan asiasta, mutta valehtelemaan ei kannata ruveta. Siinähän loppupeleissä pettää vain itseään. Ei terapeutti voi tietää, puhutko totta vai et, mutta sinä itse tiedät.
"Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.:)"
elollinen
Peruskäyttäjä

Edellinen

Paluu Terapia