Valehteleminen terapiassa

Valehteleminen terapiassa

ViestiKirjoittaja popo » 07 Elo 2013, 18:30

Valehteletteko koskaan, vai pyrittekö aina kertomaan totuuden? Valehteletteko asioissa joilla on merkitystä? Onko valehtelusta ollut haittaa vai enemmän hyötyä?

Itse valehtelen kun on "pakko". Eli kun terapeutti kysyy jotain traumoihin liittyvää, enkä halua että asiaa puidaan tai muut sanat jäävät kurkkuun kiinni, niin vastaan tavalla, jolla pääsen pois tilanteesta, huolimatta siitä että joudun valehtelemaan sen eteen.

Luulen että terapeutti on ottanut huomioon sen, etten pysty aina vastaamaan totuudenmukaisesti, koska hän vastauksistani huolimatta kysyy samoja asioita uudestaan.
popo
Peruskäyttäjä

Re: Valehteleminen terapiassa

ViestiKirjoittaja t-petsku » 09 Elo 2013, 09:37

Pyrin kertomaan totuuden, tai ainakin vastaamaan mahdollisimman selvästi hoitajan (ynnä muiden) kysymyksiin. Aavistelen että se on helpompaa nyt kun pitempään on ollut hoidossa.
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja Golddigger » 10 Elo 2013, 00:51

Mitä hyötyä on terapiasta, jos valehetelee siellä minkä kerkiää?
Nukuin ja näin unta, että elämä on iloa. Heräsin ja huomasin että elämä on työntekoa. Tein työni ja huomasin että työnteko on iloa.
Golddigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja popo » 10 Elo 2013, 01:15

Golddigger kirjoitti:Mitä hyötyä on terapiasta, jos valehetelee siellä minkä kerkiää?

Olet ihan oikeassa. Ei terapiasta olekaan hyötyä, jos siellä ei ole rehellinen.
popo
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja t-petsku » 10 Elo 2013, 10:11

Pitäisikö puhua muunnellusta totuudesta.. että minä puhun nyt niin totta kuin osaan?
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja Plom » 10 Elo 2013, 15:28

Tai sitten sanoo aina alkuun: muistaakseni , silloin ei voi syyttää valehtelusta, sillä ainahan voi muistaa väärin.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Juju » 10 Elo 2013, 19:29

Jos en pysty johonkin asiaan vastaamaan niin sanon aina että en tiedä. Tavallaan kai sekin on valehtelua, kun usein kuitenkin tiedän, mutta en vain saa sanotuksi/uskalla puhua asiasta. Itse aina toivon, että terapeutti jaksaisi palata näihin aioihin uudelleen (ja uudelleen ja uudelleen...) jotta saisin uuden mahdollisuuden päästä puhumaan niistä vaikeimmista asioista.
Juju
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja t-petsku » 10 Elo 2013, 22:58

Verenpisara kirjoitti:Komentti muistaakseni ei oikein toimi silloin, kun kysytään, miltä jokin tuntuu nyt. Tai mitä ajattelet.

Jos en pysty jostakin asiasta puhumaan, sanon, että puhuminen on vaikeaa tai sitten vaikenen ja kakertelen, että en pysty nyt puhumaan ko. asiasta. Usein se helpottaa. Ja puhuminen asiasta alkaakin jotenkin sujua. Tämä vähän OT.

Noinhan se menee :)
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja viiru » 10 Elo 2013, 23:29

Mullakin on terapiakertoja joissa vastaan melkein joka kysymykseen etten tiedä. Vaikka voisihan sanoa, että en nyt halua puhua tästä tai en halua kertoa tms. Se olisi ehkä rehellisempää, mutta "en tiedä" on nopea ja helppo keino päästä tukalasta kysymyksestä eroon. Ei kyllä kovin hedelmällistä pidemmän päälle, mutta se jotenkin tulee ihan automaattisesti, kun en halua kertoa totuutta enkä myöskään valehdella.
viiru
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja popo » 11 Elo 2013, 13:59

Verenpisara kirjoitti:Terapiassa niin helposti tulee vastatuksi, että en tiedä. Terapian kannalta tämä on dead end. Jos haluaa muuta, siis oikeasti, että terapiasta olisi hyötyä, että saisi apua itse, olisi pyrittävä vastaamaan jotakin muuta kuin että, en tiedä. Toisaalta saadessaan tuollaisen vastauksen fiksu terapeutti voisi tai hänen pitäisi muotoilla kysymyksensä toisin tai kysyä tarkentavia kysymyksiä, jotta asia alkaisi aukeamaan.

Riippuu nyt tietysti vähän puhuttavasta asiasta, mutta jos minä vastaan että en tiedä, niin terapeutti usein antaa "vastausvaihtoehtoja". Tai sitten juuri muotoilee kysymyksensä toisin.
popo
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Pxwa » 12 Elo 2013, 11:44

......
Viimeksi muokannut Pxwa päivämäärä 22 Tammi 2014, 18:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Pxwa

ViestiKirjoittaja Toveri » 12 Elo 2013, 14:34

Asioita "saattaa jäädä kertomatta."
Päässäni ääni huutaa mestaria apuun.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Toveri » 13 Elo 2013, 13:51

Päihdehuolto puolella valehtelu on varmaan tavallisempaa. Se on erittäin harmillista, mutta ymmärrän täysin. Jos sanot kokeilleesi kerran LSDtä, se voi juuttua hoitotahon mieleen ja aiheuttaa jos jonkinlaisia mielleyhtymiä.

"Ammattilaiset" saattaa olla hyvinkin hukassa monien päihteiden suhteen.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Toveri » 13 Elo 2013, 18:35

Rehellisyys lienee välttämätöntä, eihän aarretta löydä surkealla kartalla.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Pxwa » 14 Elo 2013, 12:05

......
Viimeksi muokannut Pxwa päivämäärä 22 Tammi 2014, 18:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Pxwa

ViestiKirjoittaja Lumikki77 » 14 Elo 2013, 12:32

Jos en halua/pysty puhumaan jostain esim traumoista, jätän vastaamatta tai sanon, etten pysty tähän nyt. Yleensä pahoista asioista puheeksi ottaminen saa aikaan ahdistuskohtauksen. Alan vapista, sydän hakkaa ym. Psykologi tuntee aika hyvin jo minut ja näkee pelkästä olemuksestani jos en pysty käsittelemään jotain asiaa.
Lumikki77

ViestiKirjoittaja Toveri » 14 Elo 2013, 12:45

Pxwa kirjoitti:
Toveri kirjoitti:Rehellisyys lienee välttämätöntä, eihän aarretta löydä surkealla kartalla.

Mä mitään aarretta etsi.

Oon käsittäny että syvemmissä terapioissa koitetaan etsiä sitä mielenterveysongelman aiheuttajaa, ja aarre kuvasti sitä.
Ainakin itselläni, kun ei ole mitään käsinkosketeltavaa traumaa, vaan ahdistus kumpuaa tuntemattomista syistä.
Viimeksi muokannut Toveri päivämäärä 15 Elo 2013, 20:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Toveri » 15 Elo 2013, 20:23

Verenpisara kirjoitti:Tämä nyt OT, mutta pitkässä terapiassa käyneenä koen, ettei tosiaan ole mitään yhtä aarretta. Elämä ja ihminen koostuu aina monista jutuista. Tai siis tämä omasta kokemuksesta, analyyttisessa terapiassa. Siellä tarkastellaan minun mieltäni, psyykettä, kuten terapian alussa psykoterapeutti sanoi, että terapia on kuin matkustamista junassa, josta katsellaan minun mielenmaisemiani. Joskus näkyy jotakin, joka tuntuu aika merkittävältä ja isolta, useimmin näkyy vain tosi pieniä ja ei kovin merkittäviä asioita. Terapiassa koitetaan löytää syitä ja selityksiä asioille, kuten, miksi olen masentunut tai miksi käyttäydyn tai ajattelen tietyllä tavalla. Siellä opetellaan hyväksymään asioita. Elämässä ja omassa itsessä.

Juuri tätä yritin ilmentää. :) Aarre kerrallaan, joita lähdetään työstämään.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Pxwa » 19 Elo 2013, 17:17

......
Pxwa

ViestiKirjoittaja Toveri » 20 Elo 2013, 20:01

Pxwa kirjoitti:
Toveri kirjoitti:Oon käsittäny että syvemmissä terapioissa koitetaan etsiä sitä mielenterveysongelman aiheuttajaa, ja aarre kuvasti sitä.
Ainakin itselläni, kun ei ole mitään käsinkosketeltavaa traumaa, vaan ahdistus kumpuaa tuntemattomista syistä.

Mutta jos niitä onkin, niitä ei kuulu etsiä vaan peittää syvemmälle. :mrgreen: Joo, ei sieltä mitään aarretta löydy. "Kato, tää on se asia mikä pilas sun elämän sillon. Sä voit syyttää siitä vaikka tota - ja kun tällehän ei voi enää mitään tehdä, niin sun täytyy vaan oppia elämään tän kanssa - nyt kun sä olet ymmärtänyt ongelman tää terapia olikin tässä."

Tää on raflaavaa, mutta eniveis. Sun täytyy oppia ymmärtämään se mitä on tapahtunu. Ymmärrys on kaiken ydin.

Minun mielestäni, jokaisella on omat kokemukset ja sinäkin saat olla omiesi varjolla mitä mieltä hyvänsä.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 21 Elo 2013, 20:45

Verenpisara kirjoitti:Elämä on niin monisäikeistä, että ei ole pointtia hakeä syyllisiä. Voi yrittää ymmärtää tapahtuneet tai kuvitella, miten on voinut käydä (esimerkiksi varhaisten kokemusten kohdalla) ja mitä ne ovat vaikuttaneet ja hyväksyä kaiken epätäydellisuus itsessä ja muissa. Ja joo, oppia elämämään sen kanssa.

Kyllä on pointtia hakea syylisiä.. Ja kaikkea ei tarvi hyväksyä ja ymmärtää.. Ja joo eikä tarvi edes pakottaa oppimaan elämään sen kanssa. Mut joo se hyvä puoli on kun on aikuinen niin voi itse valkata kenen seurassa on.
The situation is changing like it or not
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Toveri » 21 Elo 2013, 21:31

Gravedigger kirjoitti:
Verenpisara kirjoitti:Elämä on niin monisäikeistä, että ei ole pointtia hakeä syyllisiä. Voi yrittää ymmärtää tapahtuneet tai kuvitella, miten on voinut käydä (esimerkiksi varhaisten kokemusten kohdalla) ja mitä ne ovat vaikuttaneet ja hyväksyä kaiken epätäydellisuus itsessä ja muissa. Ja joo, oppia elämämään sen kanssa.

Kyllä on pointtia hakea syylisiä.. Ja kaikkea ei tarvi hyväksyä ja ymmärtää.. Ja joo eikä tarvi edes pakottaa oppimaan elämään sen kanssa. Mut joo se hyvä puoli on kun on aikuinen niin voi itse valkata kenen seurassa on.

Henkilöistä syyllisten hakeminen on turhaa, vaikka sellainen tietyissä tapauksissa on helppo konkretisoida. Kysymys kuuluu, mItä siitä hyötyy? Syyttää maailman tappiin asti? Kostaa?
Ei se johda mihinkään. Jos joku ihminen on aiheuttanut sinulle suuret ongelmat, on tämänkin ihmisen takana jokin tarina, olkoot se sitten silmitön viha, turhautuneisuus, arvostuksen hakeminen, mitä ikinä. Pointti on se että jos hän olisi itse saanut päättää tekonsa, ja niistä koituvat seuraukset, asiat olisivat varmasti menneet toisin hänenkin puoleltaan.

Tätä asiaa tuskan tuottaja ei välttämättä tule koskaan ymmärtämään, ja piehtaroi niissä ajatusmaailmaailmoissaan mitkä ovat koskaan häneen iskostuneet.
Onhan se perseestä, mutta toivottavasti ihmisten ymmärryksen taso tulee vielä joskus kehittymään parempaan suuntaan.
Tätä luultavasti saadaan todella odotella, mutta haluan tähän uskoa.

Pienenä esimerkkinä voisin vielä lisätä oman isä-poika-suhteeni joka liittyy tähän syyttämiseen:

Syytin isääni minun hylkäämisestäni. Hän se vain teki töitä ja kittasi viinaa, ja niin tekee edelleen.
Mutta jos isäni saisi päättää, hän haluaisi varmasti olla hyvä ja rakastava isä. Kortit jettiin, ja käsi ei ollut paras mahdollinen.
Toveri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 21 Elo 2013, 21:43

Syyliset on hyvä löytää että ei tarvi olla enään samojen ihmisten kanssa tekemisissä.. Muuten sama urhi kierre jatkuu hautaan asti.

Ja jotku ei vaan ymmärrä tekojaan.. Koska mielestään ne ei ole tehneet mitään väärää...Vaikka nyt vaikka yhden skitsofrenian on aiheuttaneet :?
The situation is changing like it or not
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Pxwa » 22 Elo 2013, 13:31

......
Viimeksi muokannut Pxwa päivämäärä 22 Tammi 2014, 19:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Pxwa

ViestiKirjoittaja Kaisa81 » 22 Elo 2013, 21:11

En valehtele, mutta jätän kertomatta seksiin liittyviä asioita.
Kaisa81

Seuraava

Paluu Terapia