Psykoterapian kesätauon vertaistukisäie

Re: Psykoterapian kesätauon vertaistukisäie

ViestiKirjoittaja pelefantti » 05 Elo 2013, 17:09

Mulla on vielä viikko taukoa jäljellä. Ja tosi rankkaa on ollut.
pelefantti
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Plom » 05 Elo 2013, 20:26

Perjantaina on psykiatri , sen jälkeen vaihdan terpan kanssa muutaman sanan ja siinä se terapia sitten on.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 05 Elo 2013, 20:50

Oonko mä jotenkin huonolla hoidolla. Tuntuu siltä kun näitä muita viestejä.. Kun mulla on sentään paranoidinen skitsofrenia.. Niin mun hoidot on lääkäri parin vuoden välein jos sillonkaan, psykiatri ei koskaan, mtt:een hoitaja 2-3 kk välein.
The situation is changing like it or not
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja haller » 05 Elo 2013, 21:10

En mä tiedä, Gravedigger, ootko huonolla hoidolla, mut ehkä sulla on niin tasainen vointi ja tilanne, ettet tarvii intensiivisempää hoitoa.
Esim. mä käyn hoitajalla yleensä kolmen viikon välein, ja lääkärillä muutaman kerran vuodessa.
Nyt mulla on kuitenkin ollu keväällä 7 viikon tauko, ja nyt on menossa 6 viikon tauko, kun vointini on nyt tasaisempi kuin esim. vuosi sitten. Jos en nää hoitajaa pitkään aikaan, juttelen äidille pienet sessiot. Äitinikin on hoitoalan ihminen ja hyvä kuuntelija, mutta yleensä en halua kuormittaa häntä mun murheilla ja pohdinnoilla.
haller

ViestiKirjoittaja Golddigger » 07 Elo 2013, 01:51

Gravedigger kirjoitti:Oonko mä jotenkin huonolla hoidolla. Tuntuu siltä kun näitä muita viestejä.. Kun mulla on sentään paranoidinen skitsofrenia.. Niin mun hoidot on lääkäri parin vuoden välein jos sillonkaan, psykiatri ei koskaan, mtt:een hoitaja 2-3 kk välein.

No kyllä ne siellä mtt:ssä katsoo myös sitä potilaan asennetta siihen hoitoon. Jos potilaan asenne on "ei tästä mitään hyötyä oo" niin ei sellaiseen kannata paljoa resursseja tuhlata, koska ne menevät 100% hukkaan. Paraneminen kun vaatii sen että potilas suostuu ottamaan sitä apua vastaan.

Itse käyn mtt:ssä kerran kuukaudesssa sosiaalityöntekijän vastaanotolla. Lisäksi käyn A-klinikalla n. kerran kuussa.
Nukuin ja näin unta, että elämä on iloa. Heräsin ja huomasin että elämä on työntekoa. Tein työni ja huomasin että työnteko on iloa.
Golddigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 07 Elo 2013, 11:29

No kyllä ne siellä mtt:ssä katsoo myös sitä potilaan asennetta siihen hoitoon. Jos potilaan asenne on "ei tästä mitään hyötyä oo" niin ei sellaiseen kannata paljoa resursseja tuhlata, koska ne menevät 100% hukkaan. Paraneminen kun vaatii sen että potilas suostuu ottamaan sitä apua vastaan.

No ei mulla ainakaan semmonen asenne ole.. Ehkä oon jo toipunut niin hyvään kuntoon että en tarvi noita tapaamisia.. Totta paraneminen vaati että ottaa apua vastaan.. Siksi mä oon parantunut niin hyvään kuntoon kun on vaan tässä sairaudessa mahdollista..
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Golddigger » 07 Elo 2013, 16:49

Ei kun meinaan vaan, että itse olin ainakin yhdessä vaiheessa 'hällä väliä' meiningillä liikkellä ja siksi käyn 'vain' kerran kuussa sosiaalityöntekijällä, missään terapioissa tai vastaavissa en ole ikinä käynyt.
Nukuin ja näin unta, että elämä on iloa. Heräsin ja huomasin että elämä on työntekoa. Tein työni ja huomasin että työnteko on iloa.
Golddigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Plom » 07 Elo 2013, 20:29

^ Kuinka matkustat kuuhun tapaamiseesi? :mrgreen:
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja pelefantti » 08 Elo 2013, 14:26

Vielä nämä neljä päivää ja sitten terapia. Ihanaa, että tämä on ohi. Terapiani on vaan pahassa vaiheessa.
pelefantti
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja haller » 14 Elo 2013, 15:23

8 päivää enää onneksi. Ei hyvin mee.
haller

ViestiKirjoittaja Eelai » 14 Elo 2013, 16:41

Mulla alkoi terapia tauon jälkeen ja tilanne on aika toisenlainen kuin teillä muilla vaikuttaisi olevan. Terapian aloittaminen tauon jälkeen tuntuu monin verroin hankalammalta kuin tauko. Tauko ei ollut oikeastaan vaikea, ainakaan tietoisella tasolla.
Eelai
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja kiinanruusu » 19 Elo 2013, 15:09

Jotenkin tuntuu oudolta, että ettekö te saa niitä 'työkaluja' ja 'avaimia' niiden asioiden käsittelyyn, että voisitte selvittää asioitanne ihan itsenäisestikin? Siinä oppisitte seisomaan paremmin omilla jaloillanne ja luottamaan myös omaan kykyyn käsitellä vaikeita asioita. Jotenkin tuntuu ettei ne terapiat ole ehkä sitä mitä pitäisi, jos vain tulette riippuvaisiksi terapeuteista, mutta ette saa sieltä mitään oikeita oppeja miten selvittää asiat?
Minulla oli traumaperäinen psykoosi, ja trauma osottautui dissosiatiiviseksi traumaksi (ei ihan dissosiaatiohäiriö) ja selvitin sen lähestulkoon yksinäni. Apua sain 10% trauman selvittämiseen, itse selvitin 90%. Minkälaiset terapeutit teillä on, jos ette saa siitä terapiasta mitään oikeita asioita irti? Vai onko niin, että te ette edes pääse niihin syvimpiin tunteisiin käsiksi? Anteeksi jos ihmettelen...
kiinanruusu

ViestiKirjoittaja popo » 19 Elo 2013, 16:28

kiinanruusu kirjoitti:Jotenkin tuntuu oudolta, että ettekö te saa niitä 'työkaluja' ja 'avaimia' niiden asioiden käsittelyyn, että voisitte selvittää asioitanne ihan itsenäisestikin? Siinä oppisitte seisomaan paremmin omilla jaloillanne ja luottamaan myös omaan kykyyn käsitellä vaikeita asioita. Jotenkin tuntuu ettei ne terapiat ole ehkä sitä mitä pitäisi, jos vain tulette riippuvaisiksi terapeuteista, mutta ette saa sieltä mitään oikeita oppeja miten selvittää asiat?
Minulla oli traumaperäinen psykoosi, ja trauma osottautui dissosiatiiviseksi traumaksi (ei ihan dissosiaatiohäiriö) ja selvitin sen lähestulkoon yksinäni. Apua sain 10% trauman selvittämiseen, itse selvitin 90%. Minkälaiset terapeutit teillä on, jos ette saa siitä terapiasta mitään oikeita asioita irti? Vai onko niin, että te ette edes pääse niihin syvimpiin tunteisiin käsiksi? Anteeksi jos ihmettelen...

Tuohon ensimmäiseen kysymykseen; terapia etenee yleensä vaiheittain. Kaikki eivät välttämättä ole vielä siinä vaiheessa, että hallintakeinojen käsittely olisi a) tarpeellista tai b) mahdollista. Ammattitaitoinen terapeutti kyllä tietää miten edetä (toki niitä epäpäteviäkin valitettavasti on). Sitten toisekseen terapeutin tehtävä (yksi tehtävistä) on edustaa asiakkaalle turvallista henkilöä, jota henkilöllä ei välttämättä koskaan ole ollut. Omien kykyjen tunnistaminen ja niiden käyttöönotto voi kestää vuosia. Eihän se riitä, jos terapeutti sanoo, että selviät kyllä, jos siihen ei itse usko.
Sitten voi olla tuotakin mainitsemaasi, että asiat ovat niin vaikeita ettei niihin yksinkertaisesti uskalla koskea. Tässäkin tarvitaan aikaa. Lisäksi täälläkin pyörii varmasti monia niin masentuneita henkilöitä, joilla ei vain ole voimia käsitellä asioita.

Tässäkään topikissa kaikki eivät varmasti ole riippuvaisia terapeuteistaan. Joidenkin elämässä vain on niin, että terapeutti edustaa ainoaa luotettavaa henkilöä tai ylipäänsä ainoaa henkilöä, jolle voi puhua. Se on aika kurjaa silloin, kun terapeutti on monta viikkoa lomalla.
popo
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja haller » 19 Elo 2013, 20:01

Mä en enää oo psykoterapias, vaan keskusteluavus, ja psykoterapiastani on jo 4 vuotta aikaa, ja oon jo ennättäny unohtaa osan oppimistani asioista. Lisäksi samat traumat tulevat vaivaamaan uudestaan ja uudestaan eli niitä pitää säännöllisesti käsitellä. Avohoidossa noin yleensä oon ollu jo melkein 11 vuotta, mut en uudestaan osastollejoutumisen pelossa oo uskaltanu puhua vapaasti kuin vasta n. 3 vuoden ajan eli siis jotkut oireet (harhat, harhaluulot) on ennättäneet kroonistua,ikävä kyllä.
Pitäis jotenkin vaan saada hilattua itsensä nykyhetkeen menneisyyydessä vellomisen sijaan, kun ei se vanhojen vatvominen hyvää tee.
Mul on kuitenkin asiat hyvin, vaikka en o työelämässä. On säännöllinen toimeentulo (mm. kuntoutustuki), rakastava perhe ja miesystävä ja isovanhemmat ja bestis ja harrastuksia. Ihan kun mikään ei riittäis. Pitäis olla 100% terveys ja työ ja enemmän rahaa ja parempi asunto ym, vaik näinkin on tosi hyvin.
Joskus mulla epäiltiin vaativaa persoonallisuutta, ja kyl se kuulostaa tutulta, mitä siitä oon lukenu, vaikkei kaikkeen tietenkään tartte diagnoosia. Jaksamisia ihan kaikille. t. haller
ps. harhoista en puhu kuin äidille ja hoitajalle, ja lääkärillekin pitäis ajallaan puhua, mut en o viäl ehtiny, ku se vaihtu just ny kesäl
haller

ViestiKirjoittaja t-petsku » 19 Elo 2013, 21:53

Verenpisara kirjoitti:Popokin toi esiin kiinnostavan pointin; itselläni ei ole ketään muuta, jolle puhua edes lähes samantasoisesti kuin psykoterapeutti.

Mä soitan huomenna isälle ja annan omat hoitokertomukseni yms hänelle ja äitipuolelle luettavaksi, ja käsken toimittamaan ne sen jälkeen kummivanhemmille.
Come on and take a look at my personal Abyss.
Elämä on murheen laakso
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 14 Heinä 2014, 00:48

Tuli yks päivä taas telkkarista on kyllä hauska elokuva :shock:

Kuva
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja haller » 14 Heinä 2014, 09:31

Tänä kesänä on 7 viikon keskusteluaputauko, tosin olen yhdessä polini ryhmässä ympäri vuoden. Nyt oon kyl pitäny siitäkin vähän taukoa.
Mt-yhdistyksen kesäryhmissäkin voisin käydä, jos siihen on mulla tarvetta.
Keskusteluaputaukoa on kulunut vasta 1,5 viikkoa. Ihan hyvä meininki. Riittävästi tekemistä ja huilia ja lääkitys on ok.
t. haller
haller

ViestiKirjoittaja pelefantti » 10 Elo 2014, 14:45

Kuuden viikon terapiatauko loppuu huomenna. Meni tämä kesä paremmin kuin viime kesä.
pelefantti
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Plom » 10 Elo 2014, 15:16

Vuoden terapiatauko loppuu tiistaina kun ensin on terpalle aika ja sitten psykiatrille.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja haller » 10 Elo 2014, 22:33

Oon täs kesäl käyny polin ryhmäs 2 tai 3 kertaa. Mutsille ja mummillekin on tullu murheita purettua, vaikkei ny sais kasikymppistä ikäihmistä (mummi siis) rasittaa. Mt-yhdistyksen kesäryhmissä oon käyny kerran. On ollu niin kiire koko ajan.
Nyt enää 1,5 viikkoa keskusteluaputaukoa ja sitä ennen on tyypilliset lötinät kuntsarin ja hoitotuen tiimoilta tosi pian.
Sit onki tosiaan puhuttavaa. t:haller
haller

ViestiKirjoittaja Plom » 12 Elo 2014, 15:09

Terpalla käynti kesti 30 minuuttia ja psykiatri onkin vasta viikon päästä.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja pelefantti » 13 Elo 2014, 20:33

30 min terapiakäynti on tosi lyhyt. Mulle ei riitä 45 minuuttiakaan
pelefantti
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Plom » 14 Elo 2014, 11:24

Ei se oikeastaan ollut terapiaa vaan terppa kirjasi asioita ylös psykiatria varten.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja haller » 14 Elo 2014, 22:06

Lötinät hoidettu, rankkaa, mutta antoisaa oli. Havaitsin taas, että miellän itteni terveemmäksi kun olen. Siinä, kun kertoilin oireistani ja arjestani, niin tajusin, ettei perusterveellä jantterilla tai flikalla oo tommosta supatusta ja aistitulvaa ym. koko ajan, ku mulla.
2,5 h puhetta, huh huh. Onneks ääni kesti. Niin, ja näppikset laulo aika lailla. Pienessä hypossa siis oon taas.
Nää oli siis tukirumbaan liittyviä sessioita.
Keskusteluaputauko kestää vielä viikon. t. haller
haller

Edellinen

Paluu Terapia