Kaupungin maksama terapia?

Re: Kaupungin maksama terapia?

ViestiKirjoittaja wendy » 12 Elo 2014, 17:09

En tiedä, mitä on kaupungin maksama psykoterapia. Sairaanhoitopiirin järjestämää psykoterapiaa tiedän olevan, mutta itse en sitä ole saanut pyynnöistäni huolimatta. Varmaan ne resurssit käytetään lapsiin, nuoriin tai erittäin vaikeisiin tilanteisiin.

Sen sijaan olen käynyt 10 vuotta psykoterapiassa, jonka on maksanut Kela. Ensimmäiset kolme vuotta sain Kelan harkinnanvaraista psykoterpiatukea ja sen jälkeen olen saanut psykoterapiaani varten vammaistukea/eläkkeensaajan hoitotukea. Itselleni on jäänyt maksettavaksi vain minimaalinen osa kustannuksista ja tämän edellytys on, että psykoterapeuttini on pätevyydeltään lääkäri eli puolet hänen maksustaan tulee aina sv-korvauksena. Kannustan kaikkia hakemaan vammaistukea/eläkkeensaajan hoitotukea psykoterapiaa varten! P.S. Ihmettelen kovasti, miksi tästä psykoterapiatuesta eivät lääkärit tai Kela enemmän kerro tai tiedä.
wendy

ViestiKirjoittaja viikviik » 09 Touko 2015, 17:28

> "saan ensin todennäköisesti kaksi vuotta kaupungin maksamaa terapiaa"

Näin vuoden aikana on selvinnyt että on olemassa kuntien rahoitusinstrumentti, VALTAVA-rahoitus, joka toimii KELAn terapian tavoin, mutta eri rahoittaja ja eri terapeutit ja eri omavastuu. Aloitusviestissä varmaan tarkoitettiin tätä VALTAVA-tuettua terapiaa.
viikviik

ViestiKirjoittaja sodapop » 23 Heinä 2015, 23:53

Kyllä, juuri tästä VALTAVA-rahoituksesta oli kyse! Terapeuttini vain aina puhui kaupungin olevan rahoittajana, joten siksi kirjoitin alunpitäen väärin...
sodapop

ViestiKirjoittaja kirppu » 09 Loka 2015, 18:45

eli jos ei saa liian sairaana kela terapiaa maksaako kaupunki 2 kertaa vkossa ja 3 vuotta? apua!
kirppu

ViestiKirjoittaja SuoEllen » 12 Loka 2015, 13:57

Sekaiselta vaikuttavat yleisesti tiedot ja lääkärienkin tiedot psykoterapiasta ja sen rahoituksesta.

Oma tarinani on psykoterapian tuista seuraavanlainen. Olen Pirkanmaalta. Sain masennusdiagnoosin vuonna 2003 ja vuoden kävin psykiatrian poliklinikalla kerran, pari kahdessa viikossa juttelemassa psykologin kanssa. Tämä ei ollut psykoterapiaa, ainoastaan keskusteluapua.

Sitten hain 2004 Kelan harkinnanvaraista psykoterapiatukea ja sain sitä kaksi vuotta kahdesti viikossa ja kolmannen vuoden kerran viikossa. Maksoin koko ajan omavastuun tietenkin. Kolmannelle vuodelle hain myös vammaistukea psykoterapeuttini neuvosta, jota sainkin ja näin pystyin käymään edelleen kaksi kertaa viikossa. Sen jälkeen jatkoin kaksi vuotta kahdesti viikossa tällä vammaistuella, jonka nimi muuttui eläkkeensaajan hoitotukeksi jäätyäni kuntoustuelle.

Yhteensä viiden psykoterapiavuoden ja toisen sairaalajaksoni jälkeen psyykkinen kuntoni oli entistä huonompi ja aloin käydän kolme kertaa viikossa psykoterapiassa. Näin jatkoin vielä viisi vuotta ja rahoitus siis näinä kaikkina viimeisenä seitsemänä vuotena koko ajan Kelan vammais/eläkkeensaajan hoitotuki.

Olin kai todella sairas, siis en selvinnyt arjesta ilman psykoterapiaa. Mutta myös hoitotavoitteenani oli kokoajan kuntoutumiseni takaisin työelämään ja tämä onkin ollut edellytys tälle Kelan myöntämälle psykoterapiatuelle. Ja lääkärinlausunnot sekä oma kuvaukseni tilastani ovat olleet avainasemassa tuen saamisessa. Psykoterapiani rahoitus ei ollut mikään läpihuutojuttu vaan se on siis mennyt läpi pätevillä ja asianmukaisilla lääkärinlausunnoilla.

Otin matkan varrella selvää muistakin rahoitusvaihtoehdoista. Tämä siis oli jokunen vuosi sitten, ennen vuotta 2010 kai. Ja silloin sain usealta psykiatrilta vastauksen, ettei ole enää olemassa mitään Valtava-rahoitusta vaan, että se on historiaa. Sairaanhoitopiirin rahoitusta tiedustellessani sain vastauksen, että Pirkanmaalla näitä ei käytännössä myönnetä aikuisille. Ainostaan lapsille riittää tätä rahoitusta. Tai ei ainakaan näin aikuisille kuin minä eli lähemmäs 50 vuotta. Joka tapauksessa hoitava lääkärini ei suostunut tätä minulle hakemaan vaan minun olisi pitänyt itse ottaa yhteyttä ylempiin johtaviin lääkäreihin sairaanhoitopiirissä. Jäi tekemättä niissä voimissa.

Kannustankin kaikkia, jotka eivät selviä arjestaan ilman psykoterapiaa, hakemaan Kelan vammais(tuen nimi työssäkäyville)/eläkkeensaajien hoitotukea psykoterapian rahoitukseen. Psyykkiset sairaudet ovat yhtä vakavia kuin fyysiset sairaudet ja niihin tätä tukea voi hakea aivan yhtä hyvin, vaikka esimerkiksi tuen hakemuslomake keskittyy fyysisten sairauksien oireiden kuvailuun. Itse hain ja sain tätä tukea aina vuoden kerrallaan.

Oma intensiivinen ja samalla psykoterapeutille jatkunut psykoterapiani kesti 10 vuotta. Vuosi sitten se päättyi Kelan rahoituksen loppumiseen, kun minulle oli tullut työkyvyttömyyseläkepäätös eläkevakuutusyhtiöstä vuotta aiemmin. Perusteena oli, että olen jo hyvässä kunnossa ja pärjään, koska olin juuri aloittanut kokeilla osa-aikaista työtä työkyvyttömyyseläkkeen ohella. Hoitoni oli jo siirretty terveyskeskukkseen siirryttyäni seitsemän vuoden kuntoustuelta työkyvyttömyysseläkkeelle eli hoitavalta lääkäriltä ei tullut mitään tai en kysellyt mitään. Psykoterapeuttini, joka myös psykiatri, mukaan olisin vielä hyötynyt paljon ainakin yhdestä lisävuodesta.

Itse olen tyytyväinen. Sain apua psykoterapiasta, vaikka se oli hidasta ja muutoksia en pysty yksitellen nimeämään. Tänä päivänä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja yritän tehdä osa-aikaisia töitä lähinnä terapeuttisen vaikutuksen vuoksi. Työnteko on raskasta ja ei oikein suju hyvin. Rahakin on kipeään tarpeeseen, vaikkei sitä näin kovin paljon kerrykään ja kannustinloukutkaan eivät juuri houkuttele työssä käyntiin.
SuoEllen

ViestiKirjoittaja Trisse » 23 Loka 2015, 13:30

Kenties vointisi olisi tuona kymmenenä vuotena parantunut ilman terapiaakin.
Trisse

Edellinen

Paluu Terapia