Kaupungin maksama terapia?

Kaupungin maksama terapia?

ViestiKirjoittaja Annu-80 » 30 Touko 2013, 18:15

Hei!

Lueskelin vanhoja viestejäni, ja Sodapop oli vastannut terapiakysymyksiini, että "saan ensin todennäköisesti kaksi vuotta kaupungin maksamaa terapiaa ja sen jälkeen uudet Kelan kolme vuotta, sillä ainakin viisi vuotta terapiassani menee, ehkä kauemmankin. Kaupungin maksamaa terapiaa saan nyt ensiksi juuri sen takia että terapiani tulee olemaan pitkä."

Mitä tuollainen kaupungin maksama terapia oikein on? Ja miten sellaista voi saada? Itselleni sanottiin psyk.polilla, että Kelan harkinnanvarainen tuki on ainoa vaihtoehto saada terapiaa. Ja tiedossa oli, että omavastuuosuuksien maksaminen Kelan terapiasta tulee kaatamaan koko talouteni. Tosin nyt kolmantena vuonna sain taisteltua itselleni eläkkeensaajan korotetun hoitotuen, joka kyllä vahän auttaa, mutta olisin tarvinnut hoitotukea jo kahtena edellisenä vuonna. Niin, ja kelan kolmas vuosi loppuu kesän jälkeen, enkä todellakaan ole kuntoutunut työkykyiseksi ja haluaisin jatkaa terapiaani, mutta rahaa ei vain oikeasti ole. Olisikohan minulla mahdollisuus saada tuollaista kaupungin maksamaa terapiaa, vai onkohan se tarkoitettu vain joillekin spesiaalipotilaille? Purnataan nyt vielä tässäkin ketjussa siitä, kuinka eriarvoisessa asemassa me potilaat hoidon suhteen olemme. Miksei esim. minulle ole ikinä edes mainittu, että kaupunkikin voi maksaa terapian. Käypä hoidon mukaan esim. minun sairauksiini ensisijainen hoitomuoto on psykoterapia.
Annu-80

Re: Kaupungin maksama terapia?

ViestiKirjoittaja pacem » 30 Touko 2013, 21:11

Mä en näistä juuri mitään tiedä mutta esim. se voisi tarkoittaa että sosiaalitoimi maksaisi sen kelan osuuden jälkeen jäävän omavastuuosuuden joissain tapauksissa. Mutta kuvittelisin sellaisen olevan melko harvinaista.

Toisaalta kaupunki voi myös järjestää psykoterapiaa itsekin ja veloittaa tai olla veloittamatta siitä mitään. Luulisin sen olevan vielä harvinaisempaa. Lainaamassasi viestissä tosin puhuttiin terapiasta mikä voi tarkoittaa muuta kuin psykoterapiaa, yhtä lailla.
pacem
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Aikuinen lapsi » 30 Touko 2013, 22:08

Valitettavasti en osaa auttaa asiassa, mutta kyllä, Pacem, lainauksessa on kyse psykoterapiasta.
Aikuinen lapsi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Toive » 31 Touko 2013, 09:46

Terapian maksukäytäntö on valitettavasti kiinni mm. asuinpaikasta ja hoitavasta lääkäristä. Hoitoon kuuluva kuntoutus tulisi tarjota sairaanhoitopiirin kautta, kuntouttavan psykoterapian taas kustantaa kela jossa jää maksettavaksi omavastuu osuus. Sairaanhoitopiirin terapia on asiakkaalle maksutonta.

Sairaanhoitopiirin tarjoama terapia on kyllä kiven alla, jotkut täälläkin kirjoittavista saavat jopa useita vuosia itselleen maksutonta terapiaa ja toiset eivät taas sitä millään saa. Se on niin epäreilua!!
Toive

ViestiKirjoittaja haller » 31 Touko 2013, 12:48

Jos psykoterapia-arviossa todetaan liian sairaaksi Kela-terapiaan, kaupunki saattaa järjestää psykoterapian omana toimintanaan, ja tukea antavan terapian elementtejä sisätävänä, vaikka terapian antajana olisi psykoterapeutti. Itse esim. olin niin psykoottinen ja sekava, että mulle kävi juuri näin. Kyse on siis käsittääkseni vain harvalukuiselle ryhmälle tarjottavasta palvelusta, jota saa, jos on tosi huonos kondikses, joten mitään kadehtimista siinä ei ole.
haller

ViestiKirjoittaja Toive » 03 Kesä 2013, 18:00

haller: kyllä se on epäoikeudenmukaista jos eri kunnissa/sairaanhoitopiireissä toimitaan eri käytäntöjen mukaan, samassa suomessa kun asutaan. Typerää tuollainen vertailu, mistä ihmeestä tiedät missä kunnossa minä olen ollut kun terapiaa olen hakenut. Tuskin terveet terapiaan haluavat, on se sen verran rankkaa hommaa. On hyvä että apua tarvitsevana olet saanut apua, mutta näin ei aina valitettavasti tapahdu. Itse kustantaman terapian jatkon vuoksi kykenen käymään töissä ja olen siitä ylpeä!
Toive

ViestiKirjoittaja haller » 03 Kesä 2013, 18:48

Hei Toive! En lukenut ketjun aiempaa viestiäsi. Vastasin Annu-80:lle. Tarkoituksenani ei kyl ollu loukata kumpaakaan teistä.
Hienoa, että pystyt käymään töissä. Rauhaa ja hyvää kesää.
haller

ViestiKirjoittaja sodapop » 05 Kesä 2013, 11:17

Hei!

Kuten onkin jo todettu, niin jaottelu menee suunnilleen niin, että Kelan kustantama psykoterapia on kuntouttavaa, ja sairaanhoitopiirin maksama psykoterapia on lähtökohtaisesti sairauden akuuttia hoitoa. Sairaanhoitopiirin psykoterapiavarat ovat todella rajalliset ja siellä joudutaan tarkkaan käymään läpi potilaat, joille heidän hoitavat lääkärinsä näkevät tarpeelliseksi sairaanhoitopiirin kustantaman terapian. Käytännössä usein meneekin siis niin, että vaaditaan Kelalta hylkypäätös = liian huonossa kunnossa kuntouttavaan terapiaan, ennenkuin sairaanhoitopiirin rahahanat aukenevat. Ja jos on jo saanut Kelan rahoitusta kuten Annu, eli ollut tarpeeksi hyvässä kunnossa kuntouttavaan terapiaan, niin sairaanhoitopiirin rahoitusta tuskin tulee saamaan suoraan jatkoksi pelkästään siksi, että Kelan rahat on käytetty. Niin vähissä nuo rahat ovat ja eivät ole suunnattu kuntoutusterapian jatkorahoitukseksi, vaan erittäin akuuttien tilanteiden sairaanhoidollisen terapian rahoitukseksi.

Itselläni oli se tilanne, että olin käynyt reilun vuoden Kelan kustantamaa terapiaa kunnes todella romahdin, olin täysin itsetuhoinen ja elämänhaluton, psykoottisesti masentunut, olin mm. teho-osastolla vakavan itsemurhayrityksen jälkeen, kävin läpi yhden usean kuukauden ja muutaman lyhyemmän suljetun osaston hoitojakson, ensimmäinen tahdonvastaisesti, suljetulla minulla oli välillä oma vierihoitaja, pisimmillään viikon yhteen putkeen vieressäni oli 24 tuntia vuorokaudessa hoitaja, en saanut edes laittaa vessan ovea kokonaan kiinni, eli minua todella vahdittiin silmä kovana, koska jos jäin yksin, ainut mitä tiesin oli alkaa itseni tappopuuhiin (todella surullista nyt hyvävointisena muistella, mutta totta on), kävin myös tiheän 12 kerran sähköhoidon että pysyisin hengissä, avo-osastollakin olin muutaman kuukauden, sitten vietin koko seuraavan vuoden päiväsairaalahoidossa, päiväsairaalan aikana passittivat minut vielä muutamaan otteeseen hetkeksi suljetulle pahimpien oireiden jyllätessä. Vihdoin vuoden päiväsairaalahoidon kuluttua tuli se hetki, että aloin pärjätä omillani ja jatkaa opiskeluja. Voi siis kai sanoa, että huonossa kunnossa kävin, ihme että olen ylipäätään hengissä, sanovat hoitohenkilökunta. Ja koska sairastumiseni liittyi selkeästi vakaviin traumakokemuksiin, oli hoidostani päättäville henkilöille itsestään selvää, että vahvan lääkityksen ja psykiatrian polin tiiviin seurannan lisäksi tulee olla kunnollinen ja pitkä psykoterapiahoito. Huonon voinnin takia siis katsoivat, että terapiasta tulee todennäköisesti pitkä ja minulle on järkevää myöntää ensiksi akuutin tilanteen hoitamiseksi sairaanhoitopiirin terapiaa pari vuotta (jonka sitä voi enintään saada), ja sen jatkoksi hakea sitten Kelan terapiaa kuntoutukseksi. Terapeutin loma-ajat kävin polilla ensimmäisenä kesänä kaksi kertaa viikossa, toisena ehkä kerta viikkoon, en omasta aloitteestani vaan lääkäri ja psykologi siellä näkivät, että se on turvallisinta. Hoidot ovat kannattaneet, nyt voin hyvin, ja kohta nuo sairaanhoitopiirin terapiat on käyty, sitten onkin vuorossa Kelan tuen hakeminen kuntoutuksellisesta näkökulmasta, jos niin itse haluan, enää minua ei ohjata automaattisesti terapiaan. Olen toipunut nopeammin kuin alunperin odottivat, oikeudenmukaisesti päättynyt oikeusprosessi minua kohtaan tehdyistä rikoksista oli itselleni todellinen harppaus ja samaan aikaan muilla elämänaloilla tapahtuneet onnelliset asiat.

Luulen, että monessa tilanteessa sairaanhoitopiirin terapiaa, varojen riittämättömyyden vuoksi saavat ne, joille sitä melkeinpä "määrätään" ja jotka eivät ehkä niin kauhean innoissaan sen hetkisessä voinnissaan edes asiasta ole. Kelan varoja taas ne, jotka itsekin aktiivisesti hakeutuvat terapiaan. Ja vielä tiedoksi: tuo sairaanhoitopiirin maksama psykoterapiakaan ei ole täysin ilmaista, vaan siinäkin on omavastuuosuus, täällä tällä hetkellä 7,50/käynti.

Ehkä tämä selventää asiaa..? En toki tiedä asiasta kovin paljoa, tässä vain miten omalla kohdallani oli, ja mitä olen hoitavalta taholta kuullut.
sodapop

ViestiKirjoittaja sodapop » 05 Kesä 2013, 11:18

Niin olen siis tainnut epähuomiossa aiemmin puhua kaupungin maksamasta terapiasta vaikka on ollut kyse siis tuosta sairaanhoitopiirin rahoituksesta...
sodapop

ViestiKirjoittaja vuokko » 05 Kesä 2013, 11:58

Käytännöt ovat kyllä edelleenkin hyvin erilaisia eri sairaanhoitopiireissä. Minä olen saanut erikoissairaanhoidon terapiaa, täysin maksutonta, yli kolmen vuoden jakson. Lähtökohta oli hyvin erilainen kuin sodapopin. Enkä kyllä lainkaan itse tiedä, miksi näin oli. Olin erittäin valmis ottamaan vastaan kaiken mahdollisen avun, mutta edellytyksiä saada kelan tukemaa terapiaa ei ollut ikäni vuoksi.

Nyt terapia on päättynyt, enkä tiedä, olisinko selvinnyt ilman sitä. Olen siis ollut äärimmäisen onnekas.

Näin joka tapauksessa on, että asuinpaikka aiheuttaa erittäin suurta eriarvoisuutta mielenterveyspalvelujen saannin suhteen, edelleenkin, vaikka matalan kynnyksen palveluja on lisätty koko ajan.
vuokko
vuokko
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Aikuinen lapsi » 05 Kesä 2013, 14:10

Pakko sanoa, että minä olen saanut parin vuoden ajan sairaanhoitopiirin kustantamaa terapiaa, vaikka olin erittäin motivoitunut terapiaan, jossa olin käynyt jo neljän vuoden ajan. Ensin kävin YTHS:llä ja kun valmistuin siirryin saman terapeutin yksityiselle vastaanotolle KELAn kustantamana. Nyt, kun sairaanhoitopiirin rahoitus loppui, saan ylintä hoitotukea ja lisäksi KELA maksaa sv-korvaus-osion, eli maksettavaa minulle jää kuussa vain noin 60 euroa, vaikka käyn kolmesti viikossa. Mutta ei siis ole niin, että olisi pakotettu terapiaan, että saa sairaanhoitopiirin terapiaa, vaan meillä täällä minun hoitopiirissäni nimenomaan painotettiin omaa motivaatioitani.

Toki terapia on välttämätöntä, ja minulla on raskaat taustat ja näiden seurauksena raskaat diagnoosit.

Kunpa avunsaanti olisi tasapuolista, ja kaikki sitä tarvitseva sitä saisivat!
Aikuinen lapsi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja sodapop » 05 Kesä 2013, 17:46

Aivan, kuvasin tietenkin vain oman sairaanhoitopiirini tilannetta, ja täällä tilanne on todella huono! Pää kainalossa todellakin saa olla, että sairaanhoitopiiri kustantaisi terapiaa, näin ainakin oli pari vuotta sitten vielä. Toki siis olin itsekin motivoitunut terapiaan heti pahimpien olojen helpotettua, mutta yritin kuvata tuota omaa prosessiani, että minulta ei pahemmin kyselty haluaisinko terapiaan / en terapian perään myöskään itse ehtinyt kyselemään kun sitä jo tarjottiin itsestäänselvänä jatkona hoidolleni.

Todella hienoa kuulla, että tilanne ei ole valtakunnallisesti näin huono, ainakin tiedän että Aikuisen Lapsen kanssa asumme varmasti eri sairaanhoitopiireissä! ;) Ja todellakin asian pitäisi olla toisin!!

Täällä missä itse asun, on kyllä ihan tavalliseen terveyskeskuslääkäriinkin todella vaikeaa päästä. Joulun jälkeen kun tyttäreni oli vasta 2kk niin ilmeisesti Noro-virus uusi minulla kolmesti, meni kunnolla ohi ja alkoi aina muutaman normaalin päivän jälkeen uudestaan enkä enää pysynyt jaloillani, saati että olisin uskaltanut kantaa tyttöä metriäkään sylissäni, silloin soitin tk:hon, jossa vain sanottiin että seurataan tilannetta ja jos vielä tulee uudestaan niin soittele taas!! Onneksi mies pystyi olemaan töistä poissa ja tuostakin selvittiin, mutta minusta olisin kyllä kuulunut tuolloin jo lääkärin vastaanotolle kun vielä vauveli söi minusta viimeisetkin nesteet maidossaan... Tämä nyt vähän ohi aiheen, mutta siis huono on tilanne vähän joka suhteessa täällä päin!!
sodapop

ViestiKirjoittaja Aikuinen lapsi » 06 Kesä 2013, 12:12

Siis on meilläkin tosi huono tilanne niin sairaanhoitopiirin kuin KELAn tukeman terapian suhteen. Aivan onneton. Samoin kuin kaiken muunkin julkisen terveydenhuollon suhteen. Yksi poikkeus on: äitiyshuolto, joka pelaa hyvin.
Aikuinen lapsi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Aikuinen lapsi » 06 Kesä 2013, 12:14

Motivaatiota painotetaan siksi, että eihän mikään terapia toimi, jos se on pakkohoitoa. Kyllä motivaatio on oltava, ja siksi tuota peräänkuuluttavat myös sairaanhoitopiirillä. Katsovat, että ei rahoille saada vastinetta, jos potilas on pakotettu terapiaan.
Aikuinen lapsi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Toive » 06 Kesä 2013, 13:11

Selvennykseksi vielä, että aikanaan sain kelan terapiaan hylyn juuri sen vuoksi kun olin liian huonossa kunnossa terapiaan, siltikään sairaanhoitopiiri ei järjestänyt terapiaa (kukaan ei sellaisesta edes kertonut) vaikka lääkäri katsoikin sen tarpeelliseksi.

Tätä ennen oli äärimmäisen vaikea päästä edes psyk.polin asiakkaaksi, psykiatrinen sairaanhoitaja sanoi että tänne pitäisi tulla konttaamaalla että hoitoa järjestyisi. Onneksi yksityispuolen psykiatri tajusi tilanteen vakavuuden ja lähetti sairaalahoitoon.

Joillakin on onni tulla hoidetuksi kun sitä tarvitsevat, mutta näin ei kaikkien kohdalla ole! Kyllä tämän päivän psykiatrisen avun tarpeessa olevat voivat olla todella heitteillä, enkä tarkoita tässä nyt itseäni!
Toive

ViestiKirjoittaja suspiria » 07 Kesä 2013, 16:25

Minä sain sairaanhoitopiirin rahoitusta viisi vuotta ja senkin Kelan kuntoutuspsykoterapian jatkoksi. Kannattaa siis tiedustella ja hakea. Sairaanhoitopiirin rahoituksen jälkeen sain uuden Kelan kuntoutuspsykoterapiajakson. Sen voi saada kun on kulunut viisi vuotta edellisesta kuntoutuksesta. YTHS:ltä muuten on ainakin meillä päin myös rahasto, josta voi hakea rahoitusta terapiaan. Se myönnetään yleensä Kelan kolmannelle vuodelle toiseksi viikottaiseksi käyntikerraksi. Toinen asia, joka auttaa tuen saamista on se, että opinnot ovat loppusuoralla. Itse sain tuon YTHS:n rahoituksen täksi vuodeksi.
suspiria

ViestiKirjoittaja Annu-80 » 18 Kesä 2013, 12:09

Oh-hoh, tännehän on tullut paljon vastauksia! :)

Kylläpä vain olemme todella, todella eriarvoisessa asemassa hoidon suhteen, en voi muuta sanoa! Itselläni on erittäin vaikea traumatausta ja itsariyritystenkin jälkeen olen saanut vain ns. pakollisen hoidon, mutta en mtn jatkoa. Päiväsairaalaan on kirjoitettu vuosien varrella ainakin 5 lähetettä, kertaakaan en ole sinne päässyt...tulohaastattelussa lääkäri ja hoitaja ovat vain todenneet, että mitään tarvetta päiväsairaalahoidolle ei ole. Vaikka siis lähetteissä on lukenut, että tarvitsen ehdottomasti sairaalatasoisen ympäristön vakavan itsemurhavaaran vuoksi. Suljetulle osastolle en traumojeni vuoksi ole halunnut, tosin eipä sitäkään kertaakaan ole mitenkään tyrkytetty. Hoitona ennen kela-terapiaa sain alati vaihtuvan sairaanhoitajan keskusteluaikoja pari kertaa kuussa, vaikka psykiatrin mukaan tarvitsin vähintään kaksi kertaa viikossa psykoterapiaa. Kesäisin olin täysin heitteillä, koska sairaanhoitajat jäivät lomalle.

Eli juu, esim. sodapopin saama hoidon määrä tuntuu minusta aivan käsittämättömältä...olisinko esim. minä nyt samanlaisessa tilanteessa kuin hän, jos olisin saanut samanlaista hoitoa. Tosinhan tämä on pelkkää jossittelua, mutta kun meillä ihmisillä kuitenkin pitäisi olla täysin samanlaiset oikeudet hoitoon. Kyllä minäkin haluaisin parisuhteen, lapsia, saattaa opintoni loppuun ja palata työelämään. Mutta tällaisessa kunnossa noihin ei ole mitään mahdollisuuksia, ja hukkasin monta monituista vuotta noissa kulissihoidoissa, josta nyt ei hoidon kanssa voi puhua edes samana päivänä...ja menin tuon "hoidon" takia niin huonoon kuntoon, että lopulta en enää edes päässyt ovesta ulos.

Terapian aikana vointini on selvästi kohentunut, mutta vaikeiden traumojen käsittely on valtavan hidasta ja aikaa vievää, eli kelan kolme vuotta ei mitenkään riittänyt, jonka kyllä terapeuttinikin sanoi heti ensimmäisen vuoden jälkeen. Nyt siis terapiani loppui, ja jatkosta ei ole mitään tietoa. Psykiatri kirjoitti uuden lausunnon hoitotukea varten, mutta vaikka saisin sen, jää maksettavaksi hirmuinen summa kuussa, jos aion jatkaa syksyllä terapiaani. Ja psykiatri painotti jälleen, että lausunto ei välttämättä mene edes läpi. Kysyin, että miten hoitoni järjestetään nyt kesällä, vastaus oli, että polilla ei ole antaa mitään aikoja, kun työntekijät ovat lomalla. Ensi tammikuussa kuulemma tulee joku uusi sairaanhoitaja, jolle mahdollisesti voisin saada ensi keväänä muutamia aikoja. Kysyin vielä, että voisinkohan päästä päiväsairaalaan, kun jään muuten ihan oman onneni nojaan (toimintakykyni siis traumatakautumien takia on niin heikko, etten esim. pysty käymään yksin kaupassa, apteekissa yms.). Vastaus oli, että se on heinäkuussa auki vain säästöliekillä, eikä siitä olisi tilanteessani mitään hyötyä. Olen siis joutunut ihan äskettäin käymään terapian loppumisen aiheuttaman helvetillisen ahdistuksen takia kaksi kertaa päivystyksessä, josta en sieltäkään saanut mtn muuta apua kuin sen, että pitää ottaa välittömästi omaan poliin yhteyttä, niin, ja tietysti reseptillisen rauhoittavia (joista ei annihilaatioahdistuksessani ole mitään hyötyä). Eli juu, kyllä on hoitoasiat mallillaan. Ja jos nyt oikein jossitellaan, niin jos olisin saanut vaikka 1/3 siitä hoidon määrästä, mitä esim. sodapop on saanut, olisinko nyt sellaisessa kunnossa, että voisin käydä esim. yksin kaupassa. Tai ehkä olen vaan niin turha yksilö, ettei minuun kannata tuhlata yhteiskunnan kallisarvoisia varoja.

Anteeksi purnaukseni, olen vain tällä hetkellä todella ahdistunut ja hädissäni.
Annu-80

ViestiKirjoittaja Aikuinen lapsi » 18 Kesä 2013, 19:37

Annu: Tilanteesi on kyllä todella syvältä, ja ylipäätänsä tämä, kuinka eriarvoisesti meitä kohdellaan ja apua saadaan. Syyhän nyt ei tietenkään Sodapopin ole, että hän on apua saanut ja kaikki eivät, mutta sitä mieltä olen, että ei syy avunsaantiin voi olla ainoastaan se, että jonkun tilanne on vain niin hirvittävän paljon huonompi kuin toisten, vaan kyse on myös tuurista. Toki pitääkin asettaa ensisijaisiksi rahoituksensaajiksi ne, joilla on vaikeimmat oireet ja taustat, mutta sinä kuulut siihen ryhmään ehdottomasti myös, Annu. Minä kuulun myös tuohon onnekkaaseen ryhmään, joka rahoitusta on saanut, mutta en koe, että sen vuoksi saisin, että minun elämäni on niin paljon vaikeampaa kuin muiden, vaan kyse on myös onnekkuudesta tässä suhteessa. Todella vaikeaa ja paskamaista on kyllä ollut elämässäni, mutta on meitä muitakin samassa tilanteessa olevia.

Toivon täydestä sydämestä, että asia jotenkin järjestyisi, Annu.
Aikuinen lapsi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Plom » 18 Kesä 2013, 22:29

Meikäläisellä terapia on aina ollut ilmaista, kuten psykiatrikin, koska käytän kunnan mielenterveystoimiston palveluita.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja sodapop » 22 Kesä 2013, 20:31

Annu, suljetun osaston "hoitoa" ainakaan ei kannata mitenkään pahoillaan ajatella, ettei sitä ole sinulle tyrkytetty!! Ole siitä onnellinen, että olet pärjännyt omillasi. Minut siis otettiin sairaalaan vastoin omaa tahtoani, ja olin siellä tiukan valvonnan alaisena, koska minua ei voinut sillä hetkellä todellakaan jättää yksin sekunniksiaan, ei edes käymään yksin vessassa. Suljetulla ei tapahdu paljoakaan varsinaista hoitoa, siellä vain meidän kaltaiseltamme potilaalta yritetään saada pahin kuolemanvaara selätetyksi, ja hoito tapahtuu sitten aivan muualla. MInä sain osastolla kiireellisenä tiheän sähköhoitojakson (melkeinpä ilman omaa suostumustani vaikka allekirjoitinkin suostumuspaperin), nimenomaan jotta kuolemanvaara väistyisi ja osastolla olosta ei tulisi pitkä (tosin sähköstäkin huolimatta siitä ekasta kerrasta tuli pitkä). Osastolla siis ainakin omalla kohdallani säädettiin vain lääkitykset parhaalle tolalleen ja pidettiin minut hengissä vastoin tahtoani, kunnes pahin helpotti. Sen minkä itse miellän enemmän aktiiviseksi hoidoksi, alkoi vasta muualla, avo-osastolla ja päiväsairaalassa, psykoterapiassa.

Sitä en kyllä ymmärrä, miten päiväsairaalalähetteesi on voitu mitätöidä?! Kuulostaa todella kummalta! Tosin varmaan määrärahoja siinäkin on pihdattu, surullista kuin se onkin, tiedän nimittäin, että täällä missä itse asun, on tullut muutoksia päiväsairaalahoitoon, silloin 2009-2010 yhtä aikaa kanssani oli kaksi muutakin henkilöä vuoden mittaisella pitkällä jaksolla samassa päiväsairaalassa, nykyään hoito on rajattu 10 viikon mittaiseksi, henkilöstä ja tilanteesta riippumatta, varmaankin jotta voitaisiin hoitaa useampia ihmisiä!

En tiedä minkä tyyppisistä traumoista kärsit, mutta jos seksuaalirikoksista, niin tuli myös mieleen optiona seksuaaliterapia. Minä kävin päiväsairaalan ohessa kaupungin polin seksuaaliterapeutilla reilun vuoden ajan, ja ihan ilmaiseksi. Hänellä oli aika laaja koulutus, toki tämä ei kohdallasi mitenkään voi korvata samalla terapeutilla käymisen tuomaa jatkuvuutta, ja toivon että löydät keinon jatkaa omaa psykoterapiaasi, mutta voisiko tämä olla jokin juttu siihen rinnalle? Itse koin ainakin tämän hyödylliseksi vaiheeksi myös! Sain myös käydä psykiatrisen sairaalan alaisuudessa toimivalla psykofyysisellä fysioterapeutilla, joka oli niinikään myös traumatisoituneiden kanssa tottunut työskentelemään, ja oma merkittävä osuutensa oli myös tälläkin jaksolla matkalla yhtenäisemmäksi persoonallisuudeksi! En tosiaan tiedä millainen tausta/tilanne sinulla on, mutta tuli mieleen että tällaisiakin vaihtoehtoja on ja niitä voisi kysyä jos kuulostaa kiinnostavalta, ihan vakauttamaan vointia! Seksuaaliterapia ja tuo psykofyysinen tulivat omalle tielleni päiväsairaalan lääkärin lähetteillä, hän ehdotti niitä minulle oma-aloitteisesti, hän kyllä olikin todella traumoihin paneutunut lääkäri (myös traumapsykoterapeutti), joten ehkä se sitten oli minun kohdallani juuri se onnenkantamoinen, että hän aktiivisesti ohjasi minua erilaisiin terapioihin ja laittoi lähetteen tuonne sairaanhoitopiirin terapiaankin ennen KELA:a.

Toivottavasti saat terapia-asian järjestymään!

EDIT: Taas kirjoitin tietysti vain omasta asuinpaikastani, että siellä tiedän olevan mahdollista psykofyysiseen sekä seksuaaliterapiaan ilmaiseksi, eihän tämäkään taas välttämättä ole joka paikkakunnalla, mutta ainakin niitä varmaan voi tiedustella, jos sellainen voisi itseä hyödyttää...
sodapop

ViestiKirjoittaja haller » 22 Kesä 2013, 22:51

Päiväsairaalakriteerit on vissiin tosi tarkat. Tääl se on osan kesästä kiinni, ja mm. epävakaat ym. ei pääse sinne.
Itsekin joskus kysyin (oisko 2 vuotta sitten), et oisko nyt aika mun mennä päiväsairaalaan, kun vointi oli tosi ahdistunut ja psykoottinenkin, mut lisättiin vaan lääkitystä, ja sanottiin, et se ei ois oikea paikka mulle. Itte en oo epävakaan dg:tä saanu.
haller

ViestiKirjoittaja Annu-80 » 26 Maalis 2014, 18:04

Kirjoitteleekohan Kyllästynyt enää tälle palstalle? Muistan lukeneeni, että hän sai myös sairaanhoitopiirin kustantamaa terapiaa...mutta saakohan hän sitä edelleen?

Voisin päivitellä vähän tilannettani. Eli terapiarahoitusta ei ole vieläkään löytynyt, olen nyt ollut periaatteessa viime kesäkuusta asti ilman hoitoa. Olen kyllä psyk.polin kirjoilla, mutta heillä ei ole tarjota minulle mitään hoitoa, ei edes hoitajakontaktia, koska hoitajaa ei ole (tosin en tekisi niillä sairaanhoitajakäynneillä yhtään mitään, koska traumataustani on niin vaikea). Soittelin polille syksyllä muutaman kerran ja kyselin, että mistä voisin saada hoitoa, mutta vastaus oli vain, että kyllä tiimiin joskus tulee vielä uusi hoitaja. Yksi psykiatrikäynti minulla oli joulukuussa, ja hän sanoi, että kohta varmaan palkataan joku hoitaja, jolta sitten saan ajan. Yksilöpsykoterapian tarve oli kyllä kirjattuna papereihini jo viime kesänä, mutta rahoitusta ei ole löytynyt.

Miten sitä hoitoa oikeasti vaaditaan? Kun kyllähän minulla on lainkin mukaan oikeus hoitoon. Olen vain tällä hetkellä niin äärettömän huonossa kunnossa, että taistelijaksi minusta ei taida olla. Olen joskus vuosia sitten pyytänyt kirjallisesti sitä kirjallista hoitosuunnitelmaakin, mutta en saanut ikinä mitään vastausta. Tarvitsisin oikeasti varmaan jo lakimiehen apua...pitäisihän jonkun olla oikeasti vastuussa vähäisen toimintakykyni rapauttamisesta ja oireiden lisääntymisestä, kun olen kokonaan oman onneni nojassa...ja olen tässä ajassa menettänyt jo kaiken sen toimintakyvyn, jonka eteen tein terapiassa vuosia töitä. Ja käypä hoito suosituksen mukaan hoitona pitäisi olla psykoterapiaa.

Ja minua oikeasti hirvittää edes ajatella, kuinka paljon kaltaisiani on. Useimmat kyllä varmaan päättävät jo päivänsä tässä vaiheessa. Terapeutti ehdotteli jo viime kesänä, että ottaisin mediaan yhteyttä. En vain oikeasti jaksa. Olisin jo oikeasti valmis maksamaan kasan rahaa siitä, että saisin sairaanhoitopiirin vastauksen kysymykseen, salliiko joku laki oikeasti jättää vaikeasti traumatisoituneen potilaan "hoidossa" heitteille?!

Anteeksi taas purnaukseni, olen vain aivan hajalla.
Annu-80

ViestiKirjoittaja rutiiNi » 26 Maalis 2014, 21:47

Annu-80 katso yksityisviesti. Pahoittelen, etten ole päässyt lukemaan viestiäsi aikaisemmin, koska minulta oli tunnukset tänne hukassa.
rutiiNi

ViestiKirjoittaja viikviik » 14 Touko 2014, 00:02

Kun hain toimeentulotukea ekaa kertaa, sosiaaliohjaaja sanoi että maksaisivat terapian kulut.

Silloin se ei ollut ajankohtaista kun oli tutkimusjakso kesken. Kun sosiaalitoimi maksaa muitakin terveyskuluja niin voisi olla mahdollista hakea sossusta myös terapiakulujen omavastuun maksamista jos on KELAn jaksolla. Mutta se on ehkä käsittelijän armeliaisuudesta kiinni.
viikviik

ViestiKirjoittaja Mirri » 28 Heinä 2014, 20:02

Annu-80, olisikohan potilasasiamiehestä sinulle apua? Sellaisen ammatti-ihmisen palvelut pitäisi olla tarjolla myös sinun sairaanhoitopiirissäsi, ja psykiatrisen poliklinikan potilaana olet oikeutettu käyttämään niitä.

Tässä Valviran sivustolta tietoa potilasasiamiehen tehtävistä:
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvont ... asasiamies

HUS esittelee potilasasiamiehensä näin:
http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_o ... fault.aspx
Mirri
Kissa

Seuraava

Paluu Terapia