Haluan että toipumiseni onnistuu!

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Haluan että toipumiseni onnistuu!

ViestiKirjoittaja ovisilma » 09 Heinä 2017, 10:45

Moi kaikki! Oon ekaa kertaa paikalla. Avaudun historiastani ja sitten haluan puhua toipumisesta. Tarvitsen vinkkejä siihen miten pysyä ns. terveellä tiellä. Toivottavasti joku jaksaa lukea. :D

Long story short. Olen 27 v. nainen, ja oon aina tiennyt olevani tosi herkkä ja ns. helposti haavoilla ja ruvilla henkisesti, mutta erilaisten mt-ongelmien kanssa on tullut painiskeltua "vaan" 10 vuotta... Oon kokenut sairashistoriassani 3 voimakasta masennusta, joista viimeisin itsetuhoisilla ajatuksilla (viimeisin puolitoista vuotta sitten, papereissa keskivaikea masennus), ahdistuneisuutta (siihen liittyi voimakasta hiusten repimistä niskasta, käden puremista sekä nukkumisvaikeuksia), yhden 2 vk avolaitosjakson, opintojen venymisen (onneksi sain valmistuttua kuitenkin vaikka myöhässä!) ja hullun psykiatrin (elämän ironiaa...) lääkekokeilut kun hän oli jostain syystä aivan varma että olen bipo mikä en sitten ollutkaan (tämä paljastui lääkityksestä kun bipolääkkeet eivät sopineet ollenkaan).

Nyt olen käynyt kerran viikoassa vuoden ajan Kelan tukemana terapiassa ja se jatkuu ainakin vuoden mutta tavoitteena olisi 2 vuotta. Lääkkeenä Venlafaxin,jota söin pitkään 225 mg. Olen loppukeväästä aloittanut vieroituksen tästä ja tällä hetkellä menee enää 10 mg. 8-)

Aika paljon kaikkea ns. "hyvän perheen kiltille, suorituskeskeiselle ja tunnolliselle tytölle", jolle usein tuntui olevan tärkeintä se että sai pidettyä toiset tyytyväisenä itseensä ja ettei tuota pettymyksiä muille. Mulla on myös vahva sisäinen oma maailma ja värikäs mielikuvitus, jonne uppoudun herkästi. Ehkä tämä kontrasti ja ulkoelämän kasautuvat paineet minut aikanaan sairastuttikin, who knows.

Olen saanut työpaikan opiskelemaltani alalta, minulla on laaja ystävä- ja perheverkosto ja hyvä terapeutti eli asiat ovat paremmin kuin pitkään aikaan. Koen että tämän vuoden alusta olen puhtaasti saanut keskittyä toipumiseen ja että ympäristönikin on antanut mulle siihen luvan. Ja ennen kaikkea, olen nyt itse antanut siihen itselleni luvan. Haluan että tää hyvä linja pysyy (ja haluan olla antamatta pelolle valtaa. Joku osa musta sanoo kokoajan että kyllä se neljäs masennusjakso tulee vielä joskus mut en halua kuunnella tätä ääntä).

Joten ihanat tyypit siellä näyttöruutujen toisella puolen, antakaa vinkkejä toipumisen tukemiseen. Myös vinkit joistain ruoka-aineista (muut ku synteettiset lääkkeet) joilla hoitaa itseä, on tervetulleita!

Kiitos paljo ja aurinkoa päiviinne!
ovisilma

Re: Haluan että toipumiseni onnistuu!

ViestiKirjoittaja pisama » 10 Heinä 2017, 19:21

Moikka ja tervetuloa palstalle, kiva kun tänne tulee uusiakin jäseniä :)

Meillä on aika samanlainen historia, itsekin olin kiltti tyttö ja myöhemmin tuli pahoja mt-ongelmia. Minulla on bipo, joka on melko oireeton tällä hetkellä (pientä ahdistusta ja masennusta toisinaan). Minulla toipumisen a ja o on ollut aina oma motivaatio saada "jotain parempaa", eli siis niinsanottua tavallista, "terveen" arkea. Lisäksi olen kiitollinen vanhemmilleni ja Kelalle, joiden tukemana olen käynyt piiiiitkän terapian. Olen nyt lopettamassa terapiaa ja koen sen onnistuneen hyvin. Olen myös löytänyt hyvät lääkärit itselleni. Lisäksi minulle sopiva lääkehoito löytyi tosi nopeasti bipon toteamisen jälkeen.

Kokonaisuudessaan toipumiseni on siis monen tekijän summa, enkä yksin olisi päässyt tähän tilaan. Olen tarvinnut terapeuttiani vuosikausia, hoitavaa lääkäriäni, sekä vanhempiani ja tietysti kuuntelevia ystäviä. Se oma motivaatio pyrkiä kohti parempaa on myös tärkeää. Nykyään koitan nukkua suht säännöllisesti, eli en valvo yötä läpi koskaan. Alkoa en käytä paljoa. Syöminen ja liikkuminen saisi olla kyllä paremmalla tolalla :oops:

Olen ollut onnekas ja olenkin kiitollinen kaikesta avusta minkä olen saanut. Tsemppiä sinulle ja jos yhtään kiinnostaa niin ala pitää päiväkirjaa, ainakin minä ilmoittaudun lukijaksi :)
pisama
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Silka » 12 Heinä 2017, 12:06

Hei ja tervetuloa. Mukava kuulla, että olet toipumisen tiellä.

Kysyit ruoista. Itse olen huomannut, että sokerin ja muiden höttöhiilihydraattien välttäminen on hyväksi. Vähintään 500 g kasviksia päivässä ja laadukasta proteiinia (esim. kala ja kananmuna). Hyviä rasvoja on paitsi kalassa myös pähkinöissä ja siemenissä. Kurpitsansiemenet ovat nannaa, mutta ei kannata ostaa kiinalaisia (siellä on maaperä saastunut). Esim. Lidlistä saa itävaltalaisia kurpitsansiemeniä kohtuuhintaan. Leipänä pelkkä ruisleipä, itse syön jälkiuunileipää, joka on vatsalle ystävällisempää. Kahvin juomiseen kannattaa kiinnittää huomiota - se saattaa etenkin suurina annoksina lisätä ahdistuneisuutta. Teessä on teaniinia, ja se rauhoittaa ja piristää lempeämmin kuin kahvi.

Ahdistuneisuus ja masentuneisuus kuluttavat kehosta C-vitamiinia, eli sitä kannattaa ottaa purkista. Ja D-vitamiini on aivan ehdoton lisä, jos ei ehdi tai muuten voi olla auringossa.
"Suru on kotinsa menettänyttä rakkautta, ja elämä olisi lohdutonta, jos rakkaus voitaisiin lohduttaa pois." - Bent Falk
Silka
Kranttu

ViestiKirjoittaja pisama » 12 Heinä 2017, 21:01

Tunkeudun tähän väliin taas, mutta tulipa Silkalta hyviä vinkkejä ruoka-aineista. Kiitos :)
pisama
Peruskäyttäjä

Paluu Yleistä mielenterveydestä