Mitä pelkäät, oletko selvittänyt sen itsellesi ?

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Mitä pelkäät, oletko selvittänyt sen itsellesi ?

ViestiKirjoittaja Orthon » 19 Kesä 2017, 05:04

Se mikä minua on aina pelottanut enemmän ja vähemmän on maailman väkivalta ja julmuus. Aina vaan tuntuu sotiminen jossakin alkavan, kun se toisaalla on loppunut. Luin hieman värillisestä kirjasta ( Gordievsky ) Stalinin vainojen ajan touhua Venäjällä ja vaikka vain luin kirjaa, niin silti hirvitti koko kuvattu touhu. Ja toisesta kirjasta luin Hitlerin meuhkaamisesta ja sekin alkoi taas hirvittämään. Onneksi nuo kummankin johtajan ajat ovat takanapäin. Sitten pelkään erästä hyvin läheistä henkilöä, ts. sitä, että mitä hän saa päähänsä jälleen kerran. Sama koskee muutamaa muutakin. Mutten pelkää mitään salaliittoa tai muuta vakavampaa uhkaa kuin edellä kuvaamani. Hitler ja Stalin on jo kuopattu, mutta kummallakin on kannattajia vielä näinäkin päivinä. Mitä sinä pelkäät ? Ja miten pelkosi vaikuttaa sinuun ? Minuun pelkoni vaikuttavat ahdistusta luoden ja jonkinlaista lamaannusta luoden. Pelkäätkö koko ikäsi jotakin ? Tunnistatko pelon lähteen ? Tietysti minunkin kohdalla on terapia toivottavaa, mutta maailman tilanteeseen ei kai terapia auta ? Mistä olet saanut apua vai oletko niin lamaantunut pelon edessä ettei mikään auta ?
Totta sittenkin, tai sitten ei.
Orthon
Hopeajäsen

Re: Mitä pelkäät, oletko selvittänyt sen itsellesi ?

ViestiKirjoittaja TaoTao » 19 Kesä 2017, 23:44

Moi,

ainoa asia, mitä tietoisesti ja omalta kohdaltani pelkään, on hallitsematon kipu ja tuska (fyysinen ja psyykkinen). Alitajuisia pelkoja on sitten vaikka millä mitalla, mutta niitä voin hallita ja osa niistä on täysin absurdeja.

Pelkäisin varmasti eniten oman lapsen menetystä tai jotain lapselle sattuvaa pahaa, jos minulla olisi lapsi tai lapsia, siinä rinnalla ei luullakseni henk.koht. kivut pelottaisi pätkääkään. Vaikka toisaalta kun pelkää läheisen puolesta, pelkää tavallaan sitä omaa tuskaansa myös, jota ei pahimman tapahtuessa kestäisi.

Maailmanmeno ei juurikaan pelota, huolestuttaa kyllä. Itse asiassa valistumaton arvaukseni on, että ihmiskunnan selviämisen todennäköisyys edes suunnilleen nykyisen kaltaisena ja kokoisena seuraavat 200 vuotta on todella pieni, suorastaan äärimmäisen mitättömän pieni. Mutta jos sinne asti selvitään (yli seuraavien n.200 vuoden) ilman globaalia suurkatastrofia, niin sitten arvelisin selvittävän vielä paljon, paljon pidemmällekin, tuhansia ja taas tuhansia vuosia.

Tsemppiä sulle pelkojen peittoamiseen!

t. TaoTao
TaoTao
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 20 Kesä 2017, 15:16

Pelot ovat usein irrationaalisia. Ne tulevat lapsuudesta, jossa ne ovat olleet
torjuttuna. Itselläni on pelkoja ja olen alkanut tiedostaa niiden alkuperää.
Huomaan niitä sosiaalisissa tilanteissa, jolloin koen itsessäni alemmuutta.
Muistan selvästi tapauksen ensimmäiseltä kouluvuodeltani.
Kaksi poikaa alkoivat kotimatkalla ajaa takaa minua ja samalla luokalla
olevaa ystävääni Aulikkia. Pojat huutelivat meille henkilökohtaisuuksista.
Minulle huudeltiin silmistäni, jotka olivat erilaiset kuin muilla. Juoksimme
pelosta karkuun.
Seuraavana päivänä opettaja kysyi onko jotain kiusattu. Minä ja Aulikki
kerroimme tapahtuneen, jonka koimme kiusaamiseksi. Opettaja kehoiti
poikia pyytämään anteeksi tapahtunutta. He pyysivät anteeksi. Toinen
pojista itki ja toinen nauroi. Kiusaaminen loppui siihen.
Opettajan ystävällisyyden koin asiana, johon en ollut tottunut.

Muutimme kaupunkiin seuraavana vuonna. Uusi opettajamme oli jo
eläkeiässä oleva naisopettaja. Opettaja laittoi meidät vuorotellen lukemaan
runoa luokan edessä. Pelkäsin tämäntapaista julkisuutta. Olin pelosta jäykkä
ja runon lukeminen oli vaikeaa, änkytin. Opettaja sanoi: "olet kun, et olisi
ihan viisas". Sanat koin itseni alentamisena, tuntui pahalta. Edellisen opettajan
ystävällisyys vaikutti niin paljon, että en pahoittanut mieltäni. Huomaan, kuinka
suuri vaikutus hyvällä on ihmiseen.
Lette
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Plom » 20 Kesä 2017, 22:48

Pelko ruokkii varjohallitsijoiden elämänenergiaa.
Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Orthon » 22 Kesä 2017, 04:59

Tarkoitin tuolla pelkäämisellä sitä, että jotkin asiat hirvittävät minua. Olen valmis itsepuolustukseen, jos vain tarve vaatii.
Totta sittenkin, tai sitten ei.
Orthon
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Lette » 23 Kesä 2017, 09:57

Muistuu mieleeni tapaus lapsuudestani.
Isoäitini oli kuollut ja hänet oli laitettu tilapäisesti valkoiseen arkkuun,
joka oli sijoitettu maalaistalon heinälatoon odottamaan siirtoa kirkkoon.
Ruumisarkun äärellä järjestettiin lyhyt muistotilaisuus. Läsnä olivat
lähisukulaiset, olin siellä äitini kanssa. Olin seitsemän vuoden ikäinen.
Luulen kokeneeni pelkoa ja jännitystä, koska yhtäkkiä purskahdin
nauruun, tahtomattani. Sain nuhteita serkultani ja vaikenin. En kestänyt
tilanteen aiheuttamaa pelkoa ja jännitystä. Nauru vapautti minut.
Lette
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja ovisilma » 09 Heinä 2017, 11:07

Musta tuntuu, että mun pelot voisi jakaa erilaisiin kategorioihin. Yks kategoria olisi miljöisiin liittyvät pelot. Niitä mulla ei ole paljon (ehkä jopa vähemmän ku ns. keskivertokansalaisella). Tosi korkeat, tuuliset paikat ja tosi ahtaat tunnelit on ainoat jotka nyt tulee mieleen. Ohan ne nyt pelottavia :mrgreen:

Toinen kategoria, josta puolestaan löytyy paljon pelättävää itselle on pelko resurssien loppumisesta (tää on jännä) elikkäs melkein päivittäin kun teen arkisia asioita, esim valutan vettä hanasta, mulle iskee pelko (tai no, huoli oikeestaan), että vesi loppuu. Tai ku laitan valot päälle, niin sähkö loppuu. Tai ku katon kuivakaappiin niin mietin että onko siellä tarpeeksi kuiva-aineksia jos kaupoista loppuis yhtäkkiä leipä.
Johtuisikohan pelkoni siitä, kun on itse saanut elää niin yltäkylläistä elämää, mutta tietää että kaikilla sitä ei tällä pallolla todellakaan ole ja ne joutuu oikeesti kamppailemaan näiden asioiden kanssa, ja kun oon miettiny paljon esim omien isovanhempien niukkaa elämänmenoa korven pimennossa.

Kolmas pelon kategoria mulla on ihmisen toimintaan liittyvät pelot (ja nää on musta ihan "oikeesti pelättäviä"). Eli siis ihmisen impulsiivinen ja äkkiarvaamaton toiminta, ihmisten tekemät virheet joilla on kohtalokkaat seuraukset (vaikka autolla ajaessa), ihmiset jotka toimii epäreilusti tai vaan itseään ajatellen, empatiakyvyttömät ihmiset, ihmiset jotka ei mieti tekojensa seurauksia. Voisi melkein sanoa, että siellä missä on ihminen, siellä on aihetta pelkoon. :roll:

Neljäs pelottava asia on maailmantuhon ajattelu. Se liittyy myös pelkoon resurssien loppumisesta. Tällä kulutuskeskeisellä elämänmenolla, jossa globaaleilla yrityksillä on kaikki raha ja valta maailmassa, ei voi olla hyvää loppua jos asiat ei muutu muutaman vuoden sisällä radikaalisti. Ja nyt kun Trump valittiin presidentiksi, on tullut ihan olo, että maailmanlopun torvia tässä soitellaan ja sekös pelottaa. Mitä ootte muuten tästä mieltä? :?

Mä myös pelkään isoja elämänmuutoksia omalla kohdalla. Seurustelusuhteen aloittaminen on vakava paikka ja muuttoihin yms. suhtaudun aina pelonsekaisilla tunteilla vaikka niiden kuuluisi olla positiivisia asioita. Ajattelen väistämättä, että tämä hetki on parempi kuin tuleva muutos vaikka asia ei ole ikinä niin yksinkertainen. Tämän kategorian nimi voisi olla Pelot, joita luon itse ajattelemalla liikaa.
ovisilma

ViestiKirjoittaja apuataaltako » 09 Heinä 2017, 14:02

Pelkään että rahan kanssa tulee tiukkaa. Kun nyt ei ole ollut, joskus on ollut, ja on raskasta elää että joutuu laskeen jokasen 10cent. Ja nyt kun ollu hyvä rahatilanne, miten tottuu siihen että se ei enää ole. Köyhäilyyn.

Pelkään sairastumista kun yksin, syytäkin on, meneillään neuron tutkimukset, joinakin päivinä mietin heräänkö aamulla, halvaannunko, jotain. Näitten lisäks silmäongelmat, viime yönä taas säikytti. Pelkään eniten tässä yksinollessa juurkin jotain kohtausta, miettiny jonkun turvapuhelimen hommaamista.
apuataaltako
Peruskäyttäjä

Paluu Yleistä mielenterveydestä