Anhedonia?

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Anhedonia?

ViestiKirjoittaja Enkeliina » 04 Maalis 2017, 14:28

Moi,

tunnetteko muut pitkäaikaista, kroonista anhedoniaa? Mua piinannut tää oire jo 17 vuotta. En löydä apua mistään.
Enkeliina
Peruskäyttäjä

Re: Anhedonia?

ViestiKirjoittaja Haller81x » 04 Maalis 2017, 18:22

En noin pitkäaikaista, mutta on mulla sellasia kausia ollu, esim. yläasteel ku mua kiusattiin ja myöskin jos lääkitys on ollut pielessä (liian paljon tai vääränlaisia lääkkeitä).
Mutta siis voisithan etsiä, oisko kuitenkin joku asia, josta pitäisit/kiinnostuisit vaikka ihan vähän.
Jos vaikka lukemista ajattelee, ni vois lukee vaiks otsikot lehtien nettiversioista tai ilmaisjakelulehdistä.
Muita kivoja asioita musta ovat: musan kuuntelu ja soittaminen, maalaaminen, piirtäminen, pehmolelut, sängyssä lekottelu musaa tai tarinaa kuunnellen.
Niin, ja esim. jalkojen ja käsien rasvaaminen. Aromaterapeuttisesti mua miellyttävät eukalyptuksen, mentholin ja kamferin tuoksu.
Muuta sitten: asunnon tuuletus: ikkuna tai parvekkeen tms. ovi vähäks aikaa auki.
-värityskirjat.
tossa nyt jotain
ja sit kans kyl syöminen (erit. suklaa, pikaruoka, banaanit, murot ym.)
Haller81x
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Haller81x » 04 Maalis 2017, 18:24

Niin, ja voihan sullakin olla traumataustaa, ni siihen ei sit auta hyvin ku puhuminen tai muu terapiamuoto
(ittel kokemusta kehoterapiasta, kognitiivisesta terapiasta, ja musaterapiasta).
Lisäks on olemassa mm. tanssi-ja liiketerapiaa ja kuvataideterapiaa.
Viimeksi muokannut Haller81x päivämäärä 04 Maalis 2017, 19:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Haller81x
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Plom » 04 Maalis 2017, 19:28

Peace.
Plom
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 05 Maalis 2017, 00:27

Meikäläiselle anhedonia tulee ihan sairauden (pitkäaikainen sitkeä vahva masennus) myötä. Muumimaista :|
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

Paluu Yleistä mielenterveydestä