Skitsoaffektiivisen häiriön hoito

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Skitsoaffektiivisen häiriön hoito

ViestiKirjoittaja Enkeliina » 12 Joulu 2016, 21:06

Hei skitsoaffektiivista diagnoosia sairastavat.

Mitkä hoidot ja lääkkeet on teillä auttaneet? :?:
Enkeliina
Peruskäyttäjä

Re: Skitsoaffektiivisen häiriön hoito

ViestiKirjoittaja Kissakirjala » 13 Joulu 2016, 00:26

Terapiat:
-Kognitiivinen psykoterapia, 2,5 v
-Psykofyysinen terapia (kehoterapia) 6 kk
-Musiikkiterapia 1 kk
-Ryhmäterapia (kesken)
+ keskusteluapua 14 v
+ alussa oli skitsofrenia (tuli äkillinen psykoosi) ja siihen liittyen lyhyehkö viiden viikon osastojakso akuutilla suljetulla osastolla

Lääkitys:
-nyt on toimiva eli:
-Tasaajana/Antipsykoottina Ketipinor Depot ja Ketipinor
-Masennus- ja paniikkilääkkeenä Escitalopram Actavis
-Paniikkilääkkeenä Xanor Depot ja Xanor

Monia lääkkeitä on kokeiltu ja hoitotahotkin on vaihtuneet moneen kertaan. Lisäksi olen jonkin verran 3. sektorin paikoissa: toimintakeskus, mt-yhdistys, vamm.yhd. kohtaamispaikka ja poliklinikkani ryhmissä

Mut siis varmaan yks auttava tekijä on ollu aika. Sairastumisestani on nyt kulunut 14 v (sillon ei skitsoaffektivaa, mut sch-ryhmän diagnoosi kumminkin) ja olen saanut alemman korkeakoulututkinnon (Hum.kand) tehtyä valmiiksi sairastumisesta huolimatta. Töissä en ole kyennyt olemaan, mutta arki sujuu aika hyvin. Rutiinit ja säännöllinen viikko-ohjelma ovat tärkeitä asioita ja se että perheen ja hoitotahojen kanssa synkkaa hyvin.
Jokaista pitää munsta hoitaa yksilöllisesti ja nä jutskat ku o mulla toiminu, ei o yleispätevii, mut mun mielest tarvitaan sekä keskusteluapua tai psykoterapiaa ja lääkitystä, pelkästään jompikumpi ei riitä.
Kissakirjala

Re: Skitsoaffektiivisen häiriön hoito

ViestiKirjoittaja Kissakirjala » 13 Joulu 2016, 00:29

Niin, ja ei pidä jumiutua pelkästään mielenterveyskuntoutujien seuraan, vaan on hyvä, et on sekä ns. "terveitä", että kuntoutujia tuttuina ja kamuina.
Kissakirjala

Paluu Yleistä mielenterveydestä