Miten yleensä voit ja pärjäät mt-ongelmistasi huolimatta?

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Noh, miten yleensä voit?

Todella hyvin
1
3%
Hyvin
10
32%
Ok
6
19%
Siedettävästi
4
13%
Huonosti
3
10%
Todella huonosti
1
3%
Niin vaihtelevasti, etten osaa sanoa
6
19%

Ääniä yhteensä : 31

Re: Miten yleensä voit ja pärjäät mt-ongelmistasi huolimatta

ViestiKirjoittaja t-petsku » 04 Elo 2014, 14:36

Gravedigger kirjoitti:Nimittäin asenne pitää olla että pärjää mt-ongelmista huolimatta.

Oma asenteeni voisi olla nimeltään päivä kerrallaan, viikko kerrallaan - ei enempää.
There's beauty doing nothing at all
Never, never stop
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja Chimera » 04 Elo 2014, 21:56

Vastasin "huonosti". Näennäisesti huolehdin itsestäni ja tiedostan kasan skeidaa elämästäni, mutta se on vain se yksi puoli asiasta. Se vaan tuntuu riittävän isolle osalle hoitotahoa, ikävä kyllä. Kuitenkin papereihin kirjataan selkäni takana jotain "psykoottisista kausista"..?

En tee elämälläni mitään. Tai no, lisäännyin ja leikin nyt perhettä. Leikkimistä tämä on, koska en ole onnellinen tässäkään enkä osaa vain olla. Minulla on paljon asioita, jotka haluaisin saavuttaa tai joita haluaisin tehdä, mutta en voi. Elämä sulkee kaikki ovet edessäni, enää puuttuu jonkinsortin liikuntakyvyttömyys ja itsemääräämisoikeuden poisotto.

Ja se ei ole vittuakaan asennekysymys, miten pärjää kun psyyke on hajalla ilman omaa syytä.
Chimera

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 04 Elo 2014, 22:29

Ja se ei ole vittuakaan asennekysymys, miten pärjää kun psyyke on hajalla ilman omaa syytä.

No sitähän se just on miten siihen sitten suhtautuu.Harvoin psyyke omasta syystä on hajalla..
The situation is changing like it or not
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Chimera » 05 Elo 2014, 20:45

Gravedigger kirjoitti:

No sitähän se just on miten siihen sitten suhtautuu.Harvoin psyyke omasta syystä on hajalla..

Ei ole. Ei tarpeeksi kriisitilanteessa oma asenne tule edes läpi, jos mieli on ihan rikki. Helppo viisastella asenteesta, jos omat ongelmat on pientä luokkaa ja niihin pystyy ehkä vaikuttamaankin.
Chimera

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 05 Elo 2014, 22:24

Ei ole. Ei tarpeeksi kriisitilanteessa oma asenne tule edes läpi, jos mieli on ihan rikki. Helppo viisastella asenteesta, jos omat ongelmat on pientä luokkaa ja niihin pystyy ehkä vaikuttamaankin.

En mitään viisastele..Tosiaan psykoosissa ei paljon asenne auta mut tuskin siittä onkaan kysymys.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 05 Elo 2014, 23:09

Helppo viisastella asenteesta, jos omat ongelmat on pientä luokkaa ja niihin pystyy ehkä vaikuttamaankin.

Mun ongelmat ei koskaan ollut pientä luokkaa..Oon kaiken kokenut toipunut skitsofreenikko joka tietää kaiken elämän helvetistä :mrgreen: Joten tiedän myös sen että näissä hommissa on asenteella väliä.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja BumGeek » 05 Elo 2014, 23:16

Gravedigger kirjoitti:Oon kaiken kokenut toipunut skitsofreenikko joka tietää kaiken elämän helvetistä :mrgreen:

HAHAHAHAHHAHAHAAHAHHAAHHAHAHAAHAHHAHAAHAHAHHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAH. Ja et muuten tiedä.
BumGeek

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 05 Elo 2014, 23:59

BumGeek kirjoitti:
Gravedigger kirjoitti:Oon kaiken kokenut toipunut skitsofreenikko joka tietää kaiken elämän helvetistä :mrgreen:

HAHAHAHAHHAHAHAAHAHHAAHHAHAHAAHAHHAHAAHAHAHHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAH. Ja et muuten tiedä.

No sitä en tiedä mitä se on kun kerta toisensa jälkeen ajaaa itsensä kuseen joihinki mt-ongelmiin vedoten :mrgreen:
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 06 Elo 2014, 10:23

Gravedigger kirjoitti:No sitä en tiedä mitä se on kun kerta toisensa jälkeen ajaaa itsensä kuseen joihinki mt-ongelmiin vedoten

Joopajoo. Että ihan tietoisen tarkoituksellisestihan tässä omaa elämää vedetään vessanpöntöstä alas, eikä joillakin mt sairauksilla ole asian kanssa mitään tekemistä.
Pienet aplodit yleistämisen autuaaksi tekevälle voimalle :geek:
There's beauty doing nothing at all
Never, never stop
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 06 Elo 2014, 14:06

t-petsku kirjoitti:
Gravedigger kirjoitti:No sitä en tiedä mitä se on kun kerta toisensa jälkeen ajaaa itsensä kuseen joihinki mt-ongelmiin vedoten

Joopajoo. Että ihan tietoisen tarkoituksellisestihan tässä omaa elämää vedetään vessanpöntöstä alas, eikä joillakin mt sairauksilla ole asian kanssa mitään tekemistä.
Pienet aplodit yleistämisen autuaaksi tekevälle voimalle :geek:

Kyllä tietoisesti sallitaan itselle tietynlainen käytös mt-ongelmien verukeella..Ja eikä sitä kukaan pidä ees pahana juttuna. Semmoset asiat kun itsekuri ja itsekunnioitus on täysin unohtunut.Ei niitä mikään dg vie..Vaan ihminen alentuu lapsen tasolle mt-alan ammattilasten kannustuksella...Siis suurinosa ei kaikki,,

Ja sitten ihmettellään miksi mt-ongelmasia kartetaan ja suhtaudutaan huonosti.Noh se johtuu näistä joka riehuu ja pelleilee armottomasti dg:een verukkeella.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 06 Elo 2014, 14:23

Tarkoitan vain että vaikka on sairaus mikä alentaa itsekontrollia ja tekee impulsiiviseksi , niin sitten pitää vain tehdä helvetisti töitä että ei tuhoa lähipiiriä..Esim mulla on skitsofrenia joka oireilee ns.negatiivisilla oireilla ja mulla on täysi työ pysyä kasassa.Mutta kyllä se on sen arvoista lähipiirilläni on hyvä olla ja mikä tärkeintä myös itselläni.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Punahilkka » 06 Elo 2014, 14:47

Jotta minimoisin sen ajan, joka vastaamiseen kuluu, lainaan tähän Sairauden oireiden maksimointi -ketjuun kirjoittamiani viestejä muunnellen niitä hieman. En ollut siinä(kään) ketjussa ainoa, joka kritisoi tiettyjä yllä olevia väitteitä ja niiden esitystapaa. Itse kukin lukekoon tuon ketjun viestit.

Gravedigger, mitä minä olen elämäni aikana ollut tekemisissä mielenterveysongelmaisten ihmisten kanssa, en ole milloinkaan huomannut, että kukaan olisi piiloutunut diagnoosinsa taakse ja käyttänyt sitä tekosyynä vastuuttomalle käyttäytymiselle ja ajatellut, että ei muka itse voi vaikuttaa vointiinsa, päinvastoin. Olen tavannut ihmisiä, joilla on sairaudentunto ja jotka itse etsivät aktiivisesti tietoa sairaudestaan ja sen hoidosta ja kuntoutumisesta ja tekevät parhaansa sen eteen, että voisivat mahdollisimman hyvin. Monet itse asiassa pikemminkin vaativat itseltään liikaa voimavaroihinsa nähden kuin ajattelevat, että mielenterveyden sairauden vuoksi voi luovuttaa kaiken suhteen.

Monella mielenterveysongelmaisella ihmisellä on vakituinen kumppani, heillä on ystäviä ja harrastuksia ja monenlaisia kiinnostuksen kohteita, he opiskelevat, käyvät töissä, toimivat järjestöissä ja yhdistyksissä ja elävät ihan tavallista elämää siinä missä muutkin. Eikä heidän tarvitse korottaa itseään muiden yläpuolelle.

Monet mielenterveysongelmaiset eivät suinkaan elä sairauden armoilla ja näe itseään pelkästään olosuhteiden uhreina, vaan tekevät voitavansa, jotta heidän elämänsä olisi mahdollisimman tyydyttävää.

Oletko sinä todella sitä mieltä, että valtaosalla mielenterveysongelmaisista on asenneongelma ja he ovat luovuttaneet? Kuinka monen yksittäistapauksen perusteella sinä olet tuon(kin) totalisoivan yleistyksesi tehnyt?

Tällä palstalla on paljon kirjoittajia, jotka sairastumisestaan huolimatta opiskelevat tai käyvät töissä, ovat parisuhteessa tai omasta valinnastaan sinkkuja, ovat ehkä perustaneet perheen tai haaveilevat siitä, heillä on ystäviä, harrastuksia, kiinnostuksen kohteita...

Sinun "neuvosi" ovat muiden halveksuntaa, oman itsen korottamista muiden yläpuolelle, tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä ja ennakkoluuloisuutta ja muiden lyttäämistä, eivät mitään vertaistukea. Näköjään voit vuodesta toiseen niin huonosti, että sinulla on pakottava tarve purkaa pahaa oloasi mollaamalla muita. Surullista.

-----

Hyödytöntähän tämä on varmaan tälläkin kertaa ja tyhjän saa pyytämättäkin, mutta en kerta kaikkiaan jaksa tuota sinun asennettasi muita kohtaan. Ilmeisesti olet itse tyytymätön itseesi ja elämääsi ja purat sitä pahaa oloa muihin. Jos sinulla on kurja olla, täytyy muillakin olla. Ad infinitum.
Punahilkka

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 06 Elo 2014, 15:47

Mulla hyödyllisiä mielipiteitä mt-ongelmaisen itsehillinän puolesta ja myös kannustusta siihen että pystyis elämään paremmin kontrollissa..Siinäkin miestenvihaaja Punahilkka näkee jotain väärää ja kääntää ton mua vastaan.

feministi hilkkaa ärsyttää varmaan suunnatomasti kun jollain miehellä on mielipiteitä..Ja jopa uskaltaa ne sanoa :roll: Voi voi
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Punahilkka » 06 Elo 2014, 18:11

Kuule Gravedigger, näköjään et tiedä feminismistä(kään) edes alkeellisimpia peruslähtökohtia, jos samastat feminismin ja miesvihan. Mutta mitäpä sitä muuta odottaakaan. Tämä on taas niin tätä.

Sinun kanssasi on kerta kaikkiaan täysin mahdotonta keskustella — ja taas alennut menemään negatiivisiin henkilökohtaisuuksiin, jotka eivät edes pidä paikkaansa. En vihaa miehiä, vaikka jotkut heistä ovatkin kohdelleet minua väkivaltaisesti tai muuten huonosti. Ehkä se on sinulle käsittämätöntä, mutta olen itseni vuoksi ja sen vuoksi, että pääsen ylös- ja eteenpäin elämässäni antanut anteeksi jopa niille, jotka ovat loukanneet minua, oli se sitten psyykkistä tai fyysistä väkivaltaa. Niin "paha miestenvihaaja" minä olen! Mietipä sitä.

Saahan kenellä tahansa olla mielipiteitä — mutta ne pitää pystyä perustelemaan, eikä vain roiskaista jotain, jonka on vielä tarkoitus loukata. Ole hyvä ja opettele olemaan ihmisiksi. Ja keskustelemaan.
Punahilkka

ViestiKirjoittaja Mirri » 06 Elo 2014, 18:17

Gravedigger kirjoitti:Tarkoitan vain että vaikka on sairaus mikä alentaa itsekontrollia ja tekee impulsiiviseksi , niin sitten pitää vain tehdä helvetisti töitä että ei tuhoa lähipiiriä..Esim mulla on skitsofrenia joka oireilee ns.negatiivisilla oireilla ja mulla on täysi työ pysyä kasassa.Mutta kyllä se on sen arvoista lähipiirilläni on hyvä olla ja mikä tärkeintä myös itselläni.

Negatiivisesti oireilevat skitsofreeniset eivät eivät riehu eikä mitään sellaista; siinä mielessä he eivät aiheuta lähipiirilleen hankaluuksia - ovat aivan liian passiivisia sellaiseen.

Positiivisesti oireilevilla voi olla toinen juttu, koska heidän oireilunsa ilmenee aktiivisuutena ja oireilu suuntautuu ulospäin. Onneksi lääkehoito tepsii positiivisiin oireisiin hyvin, joten jos lääkehoito on kunnossa, hankalat positiiviset oireet pysyvät kurissa.
Mirri
Kissa

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 06 Elo 2014, 18:55

Ehkä se on sinulle käsittämätöntä, mutta olen itseni vuoksi ja sen vuoksi, että pääsen ylös- ja eteenpäin elämässäni antanut anteeksi jopa niille, jotka ovat loukanneet minua, oli se sitten psyykkistä tai fyysistä väkivaltaa. Niin "paha miestenvihaaja" minä olen! Mietipä sitä

Joo mietin ja mun mielestä ei kannatta antaa väärintekiöille anteeksi . Se ei auta itseä mitenkään ja on käytänössä sama asia kun antais siunauksen niiden teoille.Mietipä sitä
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 06 Elo 2014, 18:57

Negatiivisesti oireilevat skitsofreeniset eivät eivät riehu eikä mitään sellaista; siinä mielessä he eivät aiheuta lähipiirilleen hankaluuksia - ovat aivan liian passiivisia sellaiseen.

Tälläset oireet kuin ahdistus ja masennus ja hajanainen ajatelu ja tunteiden latistuminen voi johtaa holtittomaan käytökseen.Jos ei ole tarkkana.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Punahilkka » 06 Elo 2014, 19:23

Gravedigger, eihän anteeksi antaminen heille, jotka ovat tehneet pahaa jollekulle, tässä tapuksessa minulle, todellakaan tarkoita sitä, että "antaa heille oikeuden tekoihinsa"! Se tarkoittaa sitä, että minä nimeomaan en anna noiden ihmisten tuhota minua ja minun elämääni ja velloa ikuisesti vihassa ja katkeruudessa, vaan haluan ottaa oman elämäni omiin käsiini ja rakentaa siitä hyvän traumaattisista kokemuksista huolimatta! Päätin nimenomaan olla aktiivinen toimija ja oman elämäni subjekti, enkä passiivinen, avuton uhri. Ymmärrätkö?

Tämän enempää en sitä ala sinulle vääntää rautalangasta, ja ratakiskoa minulle ei ole käytettävissäni. Mikäli sinä olet valinnut maailman tappiin saakka olla katkera ja hautoa kostoa niille, jotka ovat tehneet sinulle pahaa, se on sinun valintasi. Sinähän sen kanssa joudut elämään. Ja näköjään sinä purat sitä katkeruutta ja vihaa muihin, täysin sivullisiin ihmisiin.
Punahilkka

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 06 Elo 2014, 19:28

Tämän enempää en sitä ala sinulle vääntää rautalangasta, ja ratakiskoa minulle ei ole käytettävissäni. Mikäli sinä olet valinnut maailman tappiin saakka olla katkera ja hautoa kostoa niille, jotka ovat tehneet sinulle pahaa, se on sinun valintasi. Sinähän sen kanssa joudut elämään. Ja näköjään sinä purat sitä katkeruutta ja vihaa muihin, täysin sivullisiin ihmisiin.

Nyt et taaskaan ymmärrä :roll: Se että ei anna anteeksi ei tarkoita sitä että olisi katkera tai hautoisi kostoa.Ne ihmiset ei yksinkertaisesti enään merkitse mitään siksi anteeksi anto on täysin turhaa.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Punahilkka » 06 Elo 2014, 19:39

^No olet sinä kyllä tällä palstalla puhunut siitä, että muut ovat tuhonneet sinut, mielenterveytesi ja elämäsi ja sinä näytät syyttävän heitä kaikesta. Sitä ei voi tietenkään kiistää, että sinulle pahaa tehneet tahot ovat varmasti vaikuttaneet siihen, millainen sinusta on tullut, mutta se oli silloin, nyt on nyt. Elä nykyisyydessä, älä menneisyydessä. Ei voi kulkea selkä menosuuntaan päin.

Mitä itsepäisemmin ja tiukemmin pitää kiinni niistä ihmisistä, jotka ovat tehneet jollekulle, tässä tapauksessa sinulle tai minulle, sitä enemmän heille antaa valtaa oman itsensä ja elämänsä yli ja sitä tiiviimpi side heihin on. Minä en missään nimessä halua sitä, päätin niin.

Mitä tulee välinpitämättömyyteen, sinä olet useasti kirjoittanut katkeraan ja vihamieliseen sävyyn noista sinua vahingoittaneista ihmisistä. Se ei anna vaikutelmaa siitä, että suhtautuisit heihin välinpitämättömästi, päinvastoin. Katkeruus ja vihamielisyyskin ovat tunteita — vielä vahvempia tunteita kuin välinpitämättömyys.
Punahilkka

ViestiKirjoittaja Mirri » 06 Elo 2014, 19:53

Gravedigger kirjoitti:

Tälläset oireet kuin ahdistus ja masennus ja hajanainen ajatelu ja tunteiden latistuminen voi johtaa holtittomaan käytökseen.Jos ei ole tarkkana.

Ok, en väitä vastaan, koska tässä asiassa sinulla käsittääkseni on vankkaa kokemusasiantuntijuutta.

En ole tullut ajatelleeksi asiaa noin kuin sanoit, mutta nyt kun tarkemmin mietin, niin kyllähän itsemurhakin voi tapahtua negatiivisten oireiden seurauksena tai niiden vallassa; impulsiivisesti ja 'holtittomasti'. Luulen.
Mirri
Kissa

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 07 Elo 2014, 19:39

Mirri kirjoitti:
Gravedigger kirjoitti:

Ok, en väitä vastaan, koska tässä asiassa sinulla käsittääkseni on vankkaa kokemusasiantuntijuutta.

En ole tullut ajatelleeksi asiaa noin kuin sanoit, mutta nyt kun tarkemmin mietin, niin kyllähän itsemurhakin voi tapahtua negatiivisten oireiden seurauksena tai niiden vallassa; impulsiivisesti ja 'holtittomasti'. Luulen.

Joo kyllä ja nää oireet tuhoaa mun elämän :x Todella vittumaista kun näihin ees lääkkeet auta.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Punahilkka » 08 Elo 2014, 14:50

^Ehkä olisi kuitenkin tarpeen kääntyä psykiatrin puoleen; lääkitystä saattaisi olla tarve katsoa uudelleen ja kenties muuttaa. Eikä tiheämmistä mielenterveystoimistokäynneistä ja puhumisestakaan luulisi haittaa olevan.

Tsemppiä.
Punahilkka

ViestiKirjoittaja Gravedigger » 08 Elo 2014, 22:48

Punahilkka kirjoitti:^Ehkä olisi kuitenkin tarpeen kääntyä psykiatrin puoleen; lääkitystä saattaisi olla tarve katsoa uudelleen ja kenties muuttaa. Eikä tiheämmistä mielenterveystoimistokäynneistä ja puhumisestakaan luulisi haittaa olevan.

Tsemppiä.

Kiitos mut neuroleptit ei auta skitsofrenian negatiivisiin oireisiin.Psykoosin ne pitää poissa siinä kaikki.
Gravedigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Punahilkka » 08 Elo 2014, 23:00

^Entä masennuslääkitys? Olisiko siitä apua? Kurja tilanne.
Punahilkka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä mielenterveydestä