Sähköhoito kokemuksia

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Sähköhoito kokemuksia

ViestiKirjoittaja butterbee » 05 Helmi 2014, 22:40

Olen menossa tässä kuussa vapaaehtoiseen "sähkötuoliin"... syynä ahdistus, masennus ja pakko-oireet.
Kysynkin että onko foorumilaisilla kokemuksia nykyaikaisesta sähköhoidosta??

Kiitos vastauksista etukäteen!
butterbee

Re: Sähköhoito kokemuksia

ViestiKirjoittaja Inu » 06 Helmi 2014, 15:49

Mulle on tehty sähköhoitoja teininä 19 kertaa. Näköharhat loppui ja tuloksena oli myös se etten muista yhtään mitään noilta ajoilta.
Inu

ViestiKirjoittaja butterbee » 22 Helmi 2014, 14:34

Kokemuksia odotan edelleen, vai eikö sähköhoidossa ole käynyt kukaan?

Kiitos!
butterbee

ViestiKirjoittaja butterbee » 27 Helmi 2014, 18:54

Nyt itsellä kaksi kertaa takana ja huomenna kolmas kerta... jännitti todella paljon ja vieläkin jännitän!
Yllättävän kovat lihaskivut tulee hoidon jälkeen, ahdistus on lisääntynyt, mutta se kuulemma kuuluu asiaan... saa nähdä tuleeko jatkossa hyviäkin vaikutuksia esiin? Ilmeisesti 12 kerran sarjaa ovat suunniteltu, on tässä kestämistä 8-)
butterbee

ViestiKirjoittaja atype » 14 Maalis 2014, 00:02

*kokemuksia ei ole* joten en sano t, eämän enempää, ettekä haluaisikaan. Kun luen 200-400V jännitteistä ja 1 Ampeerin virrasta annettuna päähän, tulen kovin kiukkuiseksi ja kysyn, että miten pitkälle luottamus psykiatriaan voi mennä? Lisäksi kysyn, että onko kaikki muut keinot jo käytetty?

Olen vääntänyt tätä asiaa jo niin monta vuotta etten enää vanhempana ihmisenä kovin jaksaisikaan. Henk. Koht. Suhteeni on suuri pelko ja ihmetys. Väitän, etteivät suurin osa ihmisistä tiedä mitä heille tehdään ECT:ssä.
atype

ViestiKirjoittaja butterbee » 16 Maalis 2014, 17:35

Nyt 9 kertaa takana... sarja jatkuu vielä 3-6 kertaa. Ensimmäiset kerrat jännitti niin maan perusteellisesti 8-)
Vieläkin homma jännittää, en tiedä alkaisinko nyt koko hommaan, jos sais uudelleen valita...
Ahdistus lisääntyi ja lihaskivut hoitojen jälkeen tosi kovat... myönteisiä vaikutuksia pitää kuulemma odottaa :roll:
Muistin "pätkiminen" ahdistaa myös, senkin pitäisi palautua hoidon jälkeen... saa nähdä palautuuko?
butterbee

ViestiKirjoittaja butterbee » 23 Maalis 2014, 15:55

Nyt 12 kertaa takana ja aamulla 13 kerta edessä... muisti pätkii ja olo muutenkin "omituinen" sekä väsynyt :roll:
En tiedä alkaisinko uudelleen ko. hoitoon, on sen verran rankkaa että harkitsisin ainakin toisenkin kerran...
Noh, jospa ensviikolla tulisi myönteisiäkin vaikutuksia... pitäkää peukkua 8-)
butterbee

ViestiKirjoittaja BlackRose » 27 Maalis 2014, 04:31

Itse olin puoli vuotta hoidossa psykiatrisessa sairaalassa avoimella osastolla vaikean masennuksen ja ahdistuksen takia. Siellä lääkäri ehdotti minulle sähköhoitoa, mitä minulle lopulta annettiin noin 11-13 kertaa, en muista tarkkaa lukumäärää, koska tästä on jo pari vuotta. Hoito aiheutti minulle erittäin pahoja muistikatkoksia useiden kuukausien ajalta. En muista tiettyjä tapahtumia sähköhoidon ajalta, ennen sitä ja sen jälkeen. Sähköhoitojen jälkeen menin häihin seuralaiseksi eräälle miehelle, ja muistan siitä tapahtumasta vain pieniä välähdyksiä. Näin kuvia häistä ja itsestäni jälkeenpäin, ja oli todella outoa katsella niitä kun itsellä ei ollut mitään muistikuvaa häiden tapahtumista. Ihan kuin häissä olisi ollut minun sijastani joku toinen ihminen.

Olen myös unohtanut useita eri asioita mitä tapahtui sairaalassa tai mitä ollaan tehty muiden potilaiden kanssa. Muut potilaat ovat joutuneet kertomaan minulle mitä kaikkea on tapahtunut. Harmittaa todella paljon. Vanhempien mielestä olin hoitojen jälkeen hieman paremmassa kunnossa, mutta sairaalasta päästyäni pois olo alkoi hiljalleen palautumaan takaisin samalle tasolle, eli vaikutus ei kestänyt kovinkaan kauaa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että en missään nimessä kävisi sitä hoitoa läpi uudelleen. Sähköhoidostahan sanotaan, että se voi aiheuttaa muistikatkoksia, mutta että ne palaavat aika pian takaisin hoitojen päätyttyä. Itselläni näin ei ole käynyt.
BlackRose

ViestiKirjoittaja Urpo » 28 Maalis 2014, 20:01

atype kirjoitti:Kun luen 200-400V jännitteistä ja 1 Ampeerin virrasta annettuna päähän, tulen kovin kiukkuiseksi ..

Kuulostaa aikamoiselta virralta. Mistä luit?

Urpo
Urpo
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 28 Maalis 2014, 23:29

Wikipedia (saa naureskella vapaasti jos ei luota W:aan) tarjoaa vaihtoehtoa C, l. 70 - 130 volttia sekunnin kymmenyksestä puoleen sekuntiin.
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja atype » 28 Maalis 2014, 23:57

mulla saattoi olla myös wanhaa tietoa niiltä ajoilta jolloin myöskään ei käytetty nukutusta eikä muitakaan relaksantteja vaan mentiin lattialle makaamaan ja vuoronperään tärskäytettiin.
atype

ViestiKirjoittaja atype » 28 Maalis 2014, 23:59

atype

ViestiKirjoittaja t-petsku » 29 Maalis 2014, 12:40

atype kirjoitti:mulla saattoi olla myös wanhaa tietoa niiltä ajoilta jolloin myöskään ei käytetty nukutusta eikä muitakaan relaksantteja vaan mentiin lattialle makaamaan ja vuoronperään tärskäytettiin.

Niinpä, oli hieman *kokeilevampaa* tuo tyyli ennen kuin huomattiin lihasrelaksanttien ja nukutuksen arvo ja merkitys...
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja butterbee » 29 Maalis 2014, 15:25

Urpo kirjoitti:
atype kirjoitti:Kun luen 200-400V jännitteistä ja 1 Ampeerin virrasta annettuna päähän, tulen kovin kiukkuiseksi ..

Kuulostaa aikamoiselta virralta. Mistä luit?

Urpo

Eipä tuota mistään löydy tarkkaa tietoa virroista ja jännitteistä... joka tapauksessa en taitaisi enää lähteä sähkötuoliin (sänkyyn), nyt tuli 14 kertaa käytyä ja muisti pätkii pahasti... muutenkin olo on omituinen, en tiedä oliko olo aiemmin hyvä, mutta ei nyt parempaankaan suuntaan tainnut mennä :roll:
butterbee

ViestiKirjoittaja butterbee » 04 Huhti 2014, 21:33

Nyt vajaa pariviikkoa viimeisestä tärskystä... ja tosiaankaan en lähtisi tuohon hommaan enää!
Aluksi tuntui että hoito auttoi, mutta viimeiset kerrat meni huononpaan suuntaan.
Muistin kanssa paljon ongelmia, unohtanut ihan perusjuttuja. Lisäksi kaikki uusi ei tartu muistiin, todella ikavä juttu. 8-)
Ahdistus paheni viimeisillä hoitokerroilla ja se (ahdistus) jäi päälle... yes, suosittelen :mrgreen:
butterbee

ViestiKirjoittaja vuokko » 04 Huhti 2014, 21:38

Muistiongelmat menee ohi.
vuokko
vuokko
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja ikaoka » 08 Kesä 2014, 11:52

Muistiongelmat ei aina mene ohi. Jotain jäi ainakin minulla peittoon pysyvästi ja tuntuu, että aina tulee ilmi lisää asioita, mitä en vaan muista. Yhdellä hoitojaksolla pyyhkiytyi päästä karttoja. Eksyin tuttuihin paikkoihin. Viime kerrat on olleet lyhyitä sarjoja, ne ei haittaa muistia niin pahasti, mutta on ainakin tilapäisesti kohottaneet mielialaa. Tilapäisesti siksi, että uskoin tähän hommaan kevääseen asti, mutta sain toukokuussa viimeisen sarjan ja kohotti mielialaa, mutta huononi aika pian uudestaan. Edellisen sarjan jälkeen hyvää aikaa kesti lähes vuoden. Nyt olen vähän pettynyt, koska siihen hoitoon meno tarkoittaa minulle riskinottoa. Olen äiti ja muisti on minulle tärkeää. Lisäksi muistipuolella tuntuu huononnusta pysyvästikin, siis ettei enää tartu niin hyvin muistiin asiat. Toisaalta minulla oli tähän varaakin, alunperin muistini oli tarpeettoman hyväkin. No, olen ehkä edelleen sitä mieltä, että ihan hyvä ja tehokas hoito silloin, kun on pohjamudissa ja vaihtoehtona on kuolema tai hidas kuolema. Toisaalta en uskalla tätä loppuelämääni pohjakosketuksien yhteydessä käyttää monia kertoja, ehkä se hyväkään muisti ei loputtomiin riitä huononnettavaksi.

Riippuu siis niin tilanteesta, milloin tuohon hoitoon kannattaa ryhtyä ja milloin ei ja pääasia, että potilaan ääni tulee kuulluksi hoitopäätöstä tehdessä.
ikaoka
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja ikaoka » 16 Helmi 2015, 16:22

Nostan tätä vanhaa keskustelua, kun kiinnostaisi kuulla vielä kokemuksia muilta sähköhoidosta. Käytetäänkö sitä jotenkin vähän vai eikö ihmiset halua puhua siitä? Minulle sitä ollaan tyrkyttämässä aina, jos olen apua pyytämässä ja tehokastahan se on, ärsyttää vaan se muistinmenetys ja pelottaa, että munaan itseni jossain totaalisesti.
Sain taas 4 kerran sarjan, viikko sitten loppui. Muutti olon totaalisesti, olin pohjamudissa sitä ennen. Nyt jaksan taas tehdä asioita. Sitä edellinen oli loppusyksystä, 4 kertaa silloinkin. Nyt on suunnitelmana aloittaa ylläpitosähkö. Saa nähdä, miten se toimii.
ikaoka
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja kuolemanlapsi » 16 Helmi 2015, 20:26

Mä olen saanut muistaakseni neljä sarjaa ja pari vuotta ylläpitohoitoa. Se todella auttoi ja nosti mut pohjamudista elämään... HAlusin lopulta että se lopetetaan koska vaikutti niin pahasti muistiin. Vieläkin on muistiaukkoja ja joudun opettelemaan esimerkiksi tutuissa paikoissa liikkumista uudelleen...
"It takes a fool to remain sane"
kuolemanlapsi
Kultajäsen

ViestiKirjoittaja ikaoka » 21 Maalis 2015, 22:07

Korjaan tuohon helmikuiseen, että sain 6 kerran sarjan, muistin sen väärin 4:nä kertana, mutta papereiden mukaan niitä oli 6. Hyvä olo sen jälkeen kesti liian vähän aikaa, mutta nyt on ylläpitosähköä 3-4 viikon välein ja edellisestä on 2 viikkoa ja olo on hyvä. Tai no vähän se vaihtelee, mutta pahat olot ei jää junnaamaan paikalleen.
ikaoka
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja toivoton » 04 Kesä 2015, 11:32

Nyt tarjotaan minullekin sähköhoitoa. Kieltäydyin ja taidan pysyä kannassani, kun näitä lueskelen. Miedompana vaihtoehtona suositeltiin kovasti aivojen magneettistimulaatiota. Onko kukaan käynyt sellaisessa?
toivoton
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja t-petsku » 04 Kesä 2015, 11:48

toivoton kirjoitti:Nyt tarjotaan minullekin sähköhoitoa. Kieltäydyin ja taidan pysyä kannassani, kun näitä lueskelen. Miedompana vaihtoehtona suositeltiin kovasti aivojen magneettistimulaatiota. Onko kukaan käynyt sellaisessa?

Enpä ainakaan muista (hehhee, huumoria, jos näette mitä minä näen) kuulleeni tuollaisesta. Kokeile kuuklettaa millaista informaatiota Netti suuressa laajuudessaan tarjoaa :)
On perseestä olla hullu
t-petsku
Pronssijäsen

ViestiKirjoittaja toivoton » 04 Kesä 2015, 15:14

Joo mä googlailinkin, mutta en tullut kauheasti hullua hurskaammaksi. Aattelin, jos jollain olisi käytännön kokemuksia esim vaikuttaako muistiin? Tosin taitaa olla aika uusi hoitomuoto, kun psykiatri lupasi selvittää joko sitä saa HML:n keskussairaalasta.
toivoton
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja toivoton » 05 Kesä 2015, 23:25

Ei saa tuota vielä Hämeenlinnan keskussairaalasta, syksyllä vasta. Noh, katsellaan.
toivoton
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja toivoton » 18 Helmi 2016, 16:44

Nyt ruvetaan taas olemaan sähköhoidon äärellä. Pskykiatri sitä suosittelee, mutta pelkään noita muistihäiriöitä. Kokemuksia saa laittaa. Lähtisitkö vielä uudelleen sähköhoitoon, jos saisit päättää??
toivoton
Peruskäyttäjä

Seuraava

Paluu Yleistä mielenterveydestä