Toinen lapsi yksinhuoltajana?

Kaikenlaista keskustelua muista kuin mielenterveysaiheista

Valvoja: Reinikainen

Re: Toinen lapsi yksinhuoltajana?

ViestiKirjoittaja jadie » 09 Maalis 2013, 14:45

Tietenkin sillä on iso merkitys, jos tää mun suunnitelma ei ole Jumalan tahdon mukainen niin en tietenkään sitä toetuta. Menisiköhän lapsen isä mun kanssani naimisiin sitten :D Tuskinpa. En silti anna vauvakuumeen ajaa yli uskon tässäkään asiassa. Tosin en koskaan kykenisi aborttiin oli tilanteeni mikä vain, en vaan ikinä kykenisi siihen. No ehkä mä ensi kesänä tapaan sen oikean miehen, meen naimisiin ja saan lisää lapsia jos niin on tarkoitettu :) Jos en niin sitten pitää olla vaan onnellinen tästä yhdestä lapsesta jonka olen saanut :) Pitää vielä tosin tutkia tuota asiaa perheestä ja lisääntymisestä mitä Raamattu sanoo siitä tarkemmin.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja possu » 10 Maalis 2013, 16:23

Itselläni on kolme lasta kahden eri isän kanssa ja en olisi voinut oikeastaan aiemmin kuvitellakaan hankkivani ensimmäisen jälkeen lisää lapsia, mutta kun aikaa meni, ikää karttui ja tapasin nuorempien isän, joka asiaa ehdotti, olinkin yhtäkkiä valmis. Teimme vielä yhden lapsen lisää, kun tuntui siltä ja kaikki on mennyt mielestäni tosi hyvin, vaikka en nuorempien isän kanssa yhteen mennytkään, kuten hän olisi tahtonut. Mutta hän on itsekin myöntänyt, että näin on parempi, paitsi meille, myös lapsille, koska emme tule toimeen oikein, eikä ole hyvä asia lasten kasvaa riitaisassa ympäristössä.

Mutta vaikea on muita neuvoa. Että en suosittele, enkä kielläkään. Kuitenkin jokainen lapsi on ainutlaatuinen ja tärkeä, enkä koskaan sanoisi kenellekään, ettei hänen olisi pitänyt tähän maailmaan tulla.
possu
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 10 Maalis 2013, 16:27

Samaa mieltä mäkin olen, että jokaisella on oikeus syntyä, mut tää tilanne vaan on hankala kun ei sitä miestä ole enkä ole varma haluanko sellaista tällä hetkellä, mutta lapsen haluaisin silti.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 11 Maalis 2013, 19:06

Jee, lapsen isä ehdotti itse "mukimenetelmää" kun vähän vihjasin että olisi vauvakuumetta :D Hmm, katsotaan nyt. Ensin tietty pitää katsoa miten sujuu isyys nyt tän yhden lapsen kanssa, jos hyvin niin voi olla että tulee (jos niin on tarkoitettu) sen toinen lapsi vielä :) Olisi kyllä ihana.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 11 Maalis 2013, 22:24

Pääsääntöisesti vanhemmat tuntuvat siirtävän ainakin osan omia ongelmiaan lapsiinsa.
Lisäksi lapset kehittelevät myös ihan omia ongelmia.
Eli jos on suht tyytyväinen itseensä ja on kehitellyt hyvät keinot tulla toimeen ongelmiensa kanssa,
silloin voi kuvitella, että myös lapset pystyvät kehittelemään keinot tulla toimeen omien ongelmiensa kanssa.

Kaksi lasta on vähintään kolme kertaa enemmän kuin yksi lapsi.
Lapset on mustasukkaisia toisistaan, riehuvat yhdessä, tappelevat, uhmaavat, kiukkuavat, sairastavat, vaativat huomiota...
Yksi lapsi on yksinhuoltajalle suht helppo paketti.

Jos on hyvät tukiverkostot, yksinhuoltajana pärjää useammankin lapsen kanssa oikein hyvin.
Jos vaikka isä hoitaa lapsia säännöllisesti, että äiti saa hengähdystaukoja.
Tai isovanhemmat hoitavat, tai ystävät... Silloin yksihuoltajana jaksaa.
Jos tukiverkot puuttuvat, voi uupumus iskeä jossain vaiheessa äitiin.

Myös taloudelliset seikat kannattaa ottaa huomioon. Onko yksinhuoltajana varaa kahteen lapseen.
Pieni lapsi ei kuluta paljoa. Mutta kun lapsi kasvaa, kulutuskin kasvaa. Murrosikäinen kuluttaa todella paljon.

Jos äiti on yksinhuoltaja, jolla DID ja monia persoonia, todennäköisesti myös lapsille kehittyy psyykkisiä häiriöitä.
Eihän tuo sinänsä katastrofi ole. Mahtuuhan maailmaan ongelmia.
Mutta lasten psyykkiset ongelmat tekevät usein perhe-elämästä melkoisen rankkaa.
Oireileva lapsi käyttäytyy yleensä vaikeammin kuin oireeton lapsi.
Jos lapsia on kaksi, toinen vähintään todennäköisesti oireilee. Veikkaan.
Ainokainen oireilee usein kokemukseni mukaan hiljaisemmin, kun ei tarvitse kilpailla huomiosta.

Eli...kirjoituksellani en ota kantaa siihen, onko sinun järkeä tehdä toinen lapsi vai ei.
Monia asioita kuitenkin kannattaa miettiä ennen kuin yksinhuoltajana toisen lapsen tekee.
valkosiipi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Nomad » 12 Maalis 2013, 11:26

Mielestäni - huom. minun mielestäni - meidän mt-ongelmaisten ei pitäisi laittaa lainkaan lapsia. Maailma on etenkin näinä aikoina niin monimutkainen ja vaativa paikka, että kuka vähänkin ajattelee lapsen hyvää, jättää laittamatta. Me emme synny samalta viivalta eikä jokainen elämä ole tosiasiassa arvokas - ei ole syytä tieten tahtoen laittaa lapsia huonoihin oloihin ja mahdollisesti vielä siirtämään huonoa perimää eteenpäin. Vanhemmuuden tulisi olla vastuullista.
Nomad
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 11:39

Tukiverkot ja taloudelliset seikat on järjestyksessä, ja oma jaksaminen. DID-äidin lapsi ei häiriinny, koska DID ei näy lapselle eli ei oireile niin että lapsi koko häiriötä huomaisi tai että se häneen vaikuttaisi. Kahdessa lapsessa tosiaan on enemmän hoitamista se on totta, siksi mietinkin asian tarkkaan ennenkuin alan toista yrittämään. Lapsillani on myös hyvä kasvuympäristö ja perimäkin (DID ei periydy). Ja jokainen elämä ON arvokas.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Nomad » 12 Maalis 2013, 12:10

jadie kirjoitti:Tukiverkot ja taloudelliset seikat on järjestyksessä, ja oma jaksaminen. DID-äidin lapsi ei häiriinny, koska DID ei näy lapselle eli ei oireile niin että lapsi koko häiriötä huomaisi tai että se häneen vaikuttaisi. Kahdessa lapsessa tosiaan on enemmän hoitamista se on totta, siksi mietinkin asian tarkkaan ennenkuin alan toista yrittämään. Lapsillani on myös hyvä kasvuympäristö ja perimäkin (DID ei periydy). Ja jokainen elämä ON arvokas.

Kannattaisi asettaa sanat siten, että lukija ymmärtää kysymyksen olevan vain omista näkemyksistä ja tuntemuksista. Mitään absoluuttisia totuuksia kun ei ole.

Mitä lasten laittoon tulee, niin minun mielestäni maailma on sitä parempi paikka, mitä vähemmän ja harkitummin tänne lapsia laitetaan.
Nomad
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 12:31

No jos on sitä mieltä että lasten saaminen on huono asia, niin sitten ei "hanki" lapsia. Mun mielestä taas lasten saaminen on hyvä ja hieno asia, myös sille lapselle.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 12 Maalis 2013, 12:58

jadie kirjoitti:DID-äidin lapsi ei häiriinny, koska DID ei näy lapselle eli ei oireile niin että lapsi koko häiriötä huomaisi tai että se häneen vaikuttaisi.

Noinkohan on kuin sanot?

Ehkä sinun dissosiatiivinen häiriösi on niin lievä, että tuo pitää paikkansa, mutta et kai esitä asiaa yleispätevänä ja kaikkien monipersoonallisuushäiriöisten kohdalla paikkansa pitäväksi?
Luulen, että mitä vaikeampi ja 'syvempi' monipersoonallisuushäiriö sitä varmemmin tulee vanhemmuuden kanssa ongelmia. Kysymys on ihan oikeasti vakavasta ja laajasta persoonallisuuden häiriöstä. Ja se voi olla paljon vaikeampi häiriö kuin vakava ja vaikeahoitoinen psykoosisairaus harhoineen.
Mirri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 13:00

No ainakin mun kohdalla on noin. Suurimmalla osalla ei tapahdu persoonanvaihdoksia kun hoitaa lasta.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Urpo » 12 Maalis 2013, 13:12

Mirri kirjoitti:Oletko kuinkakin usein törmännyt sellaiseen, että heilun foorumilla Raamattu kädessä ja huiskin sillä toisia; tai oletko mitenkin paljon nähnyt minun kajoavan toisten kirjoittajien jumalasuhteisiin?

En tiedä. En liene asiasta mitään väittänyt.

Minusta Raamattu ei ole kovin ahdas lisääntymiskysymyksissä. Ensimmäisenä tulee mieleeni Tamar, joka hankkiutuu raskaaksi appensa kanssa. ( 1. Moos. 38 http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.38.html#o71 ) Tosin Tamaria ensin oltiin polttamassa haureutta harjoittaneena. Tarina on minusta herttainen. Ja on kiinnostavaa, että pojan piti siittää lapsi veljensä leskelle. Ruotsin naimiskaaren mukaan taas sekaantuminen veljen leskeen ei ollut sallittua. (Jos olen ymmärtänyt oikein. Ja aiheen sivuunhan taas eksyin.)

Urpo
Urpo
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Mirri » 12 Maalis 2013, 15:13

jadie kirjoitti:No ainakin mun kohdalla on noin. Suurimmalla osalla ei tapahdu persoonanvaihdoksia kun hoitaa lasta.

Entä kun lapsi on liian vanha hoidettavaksi; vaikkapa teini-ikäinen? Murrosikäisen kanssa hänestä huolehtivan kasvattajan psyyke voi olla lujilla.
Ihmettelen, jos joku dissosiaatiohäiriöistä tietävä asiantuntija ja ammattilainen pystyy ikään kuin etukäteen lupaamaan, ettei monipersoonallisuushäiriöinen henkilö voi alkaa oireilla lapsensa tai lastensa teini-iän pyörityksessä. Tai ettei teini voi alkaa oireilla vanhempansa vakavan psyykkisen häiriön vuoksi.
Mirri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 15:24

Se kuuluu ihan virallisestikin DID:n luonteeseen, tuo ettei persoonanvaihdoksia tapahdu kun DID-ihminen on vastuullisessa asemassa (esim.ajaa autoa, tai hoitaa lasta). Lapsen iällä ei tässä ole merkitystä, murrosikäinenkin on vielä lapsi. Ja omalla kohdallani luulen että siihen mennessä kun oma lapseni on murrosiässä olen jo terapiani käynyt ja integroitunut :)
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja ihmeristo » 12 Maalis 2013, 15:32

Itse sivusta seuranneena en ole nähnyt, että jadien persoonavaihdoksia olisi tapahtunut lapsen nähden. Päinvastoin pidän jadieta hyvänä äitinä lapselleen.
ihmeristo
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Nomad » 12 Maalis 2013, 15:52

jadie kirjoitti:No jos on sitä mieltä että lasten saaminen on huono asia, niin sitten ei "hanki" lapsia. Mun mielestä taas lasten saaminen on hyvä ja hieno asia, myös sille lapselle.

Minun mielestäni on kyllä myös yleistä merkitystä siinä, millaisiin oloihin ja millaiset henkilöt lapsia laittavat. Terveydenhoito olisi tässä avainasemassa. Myös mielenterveyspuolen ammattiauttajat, mikäli henkilöllä jokin hoitosuhde on.
Nomad
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja Mirri » 12 Maalis 2013, 16:15

jadie kirjoitti:Se kuuluu ihan virallisestikin DID:n luonteeseen, tuo ettei persoonanvaihdoksia tapahdu kun DID-ihminen on vastuullisessa asemassa (esim.ajaa autoa, tai hoitaa lasta). Lapsen iällä ei tässä ole merkitystä, murrosikäinenkin on vielä lapsi. Ja omalla kohdallani luulen että siihen mennessä kun oma lapseni on murrosiässä olen jo terapiani käynyt ja integroitunut :)

Ainakin Traumaterapiakeskus pitää dissosiaatiohäiriöisiä vanhempia vanhemmuudessaan erityistukea tarvitsevana ryhmänä:
Vakava traumatisoituminen ja vanhemmuus -projekti

Traumaterapiakeskuksessa on käynnistynyt 1.3.2012 "Vakava traumatisoituminen ja vanhemmuus"-projekti. Projekti on RAY:n rahoittama hanke vuosille 2012–2016.
Uusi projekti kehittää vakavasti traumatisoituneiden vanhempien ryhmähoitomallia. Projekti on jatkoa Traumaterapiakeskuksessa aiemmin vuosina 2009-2011 toteutetulle vakauttamisprojektille. Aiemmassa vakauttamispprojektissa kehitettiin ja otettiin Suomessa käyttöön traumaperäisen dissosiaatiohäiriön vakauttava ryhmähoitomalli.

"Vakava traumatisoituminen ja vanhemmuus" -projektin vuosien 2012-2016 tavoitteena on kehittää perhekeskeinen vakauttava ryhmähoitomalli. Projektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja kehittää keinoja, joilla voidaan muuttaa vakavaan traumatisoitumiseen liittyviä ylisukupolvisia käytös- ja ajattelumalleja, jotka haittaavat vakavasti traumatisoituneen vanhemman mahdollisuuksia tukea omien lastensa kasvua ja kehitystä. Vakauttamisryhmässä pyritään löytämään taitoja traumaperäisistä oireista selviytymiseen sekä etsitään keinoja arkielämän hallinnan ja elämänlaadun parantamiseen.
(lihavointi minun)
http://www.traumaterapiakeskus.com/40
Mirri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 16:56

Tietenkin jokainen mt-ongelmista kärsivä /kärsinyt tarvitsee (mun mielestäni) jonkinlaista erityistukea vanhemmuuteen, itse olen sellaista saanut jo raskausajoista lähtien. Pitää myös ottaa huomioon DID:n tila, eli onko henkilö vakautunut, jolloin vanhemmuuteenkin sisältyy huomattavasti vähemmän mahdollisia ongelmakohtia. Näin on esim. mun tapauksessani. Ja en todellakaan hankkisi enempää lapsia, ellen uskoisi pystyväni olemaan heille kaikille hyvä äiti ja tarjoamaan tasapainoisen lapsuuden.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Nomad » 12 Maalis 2013, 17:06

Lapsesta voi tulla ihan ok kansalainen millä tahansa mittapuilla mitattuna ihan millaisista oloista hyvänsä, eihän tässä siitä ole kyse. Ajatelkaapa miten ennen lapsia syntyi sinne sun tänne, kun ei ollut ehkäisyvälineita, abortteja eikä minkäänlaista valistusta. Ja ulkoiset olotkin olivat mitä sattui eikä lapsiin ja heidän kasvatukseensa kiinnitetty sen kummemmin huomiota, toisin kuin nykyään.

Mutta että lapsesta tulee tasapainoinen, itseään arvostava terve nuori ja terve aikuinen, se vaatii paljon enemmän, jos on riskejä. Eihän ns. hyvistä oloistakaan lähtöisin oleville lapsille välttämättä käy hyvin.

Haluammeko siis tieten tahtoen laittaa lapsia oloihin, joissa esimerkiksi äiti tarvitsee alusta alkaen erityistukea? Lapselle ei sellainen elämä tule olemaan helppoa. Mielestäni vastuullinen ihminen ei laita sellaisiin oloihin lapsia.

Kannattaa kysyä, mitä tarkoitusta se lapsi palvelee. Olen tuntenut menneinä vuosina huumeäidin, joka laittoi uusia lapsia päästäkseen eroon huumeista. Ei onnistunut ainoakaan kerta ja lapset olivat huostassa.
Nomad
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 17:14

Jos on vastuuntuntoinen vanhempi niin sitä osaa ottaa huomioon erityistarpeensa ja näin kasvattaa lapsista tasapainoisia ja terveitä aikuisia niistä erityistarpeistaan huolimatta. Useimmiten ihmisellä on enemmän tai vähemmän itsekkäät syyt "hankkia" lapsia, tämä ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, kunhan tiedostaa ja osaa arvioida omat syynsä.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 12 Maalis 2013, 18:13

jadie kirjoitti:Jos on vastuuntuntoinen vanhempi niin sitä osaa ottaa huomioon erityistarpeensa ja näin kasvattaa lapsista tasapainoisia ja terveitä aikuisia niistä erityistarpeistaan huolimatta. Useimmiten ihmisellä on enemmän tai vähemmän itsekkäät syyt "hankkia" lapsia, tämä ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, kunhan tiedostaa ja osaa arvioida omat syynsä.

Se on totta, että vastuuntuntoinen vanhempi ottaa huomioon omat erityistarpeensa.
Olen esimerkiksi törmännyt äiteihin, jotka selvästi tekevät lapsia, jotta saavat myös itse paljon hoivaa ja huomiota.
Erityisvanhempia hyyssätään ja hoivataan nykyään paljon. Kun lapsi kasvaa, tuki vanhemmalle vähenee.
Jotkut tekevät uuden lapsen, jotta taas ammattilaisten tuki pelaa ja äiti saa tuntea olevansa tärkeä.

Tiedostaminen on ihan hyvä asia. Pelkällä tiedostamisella ei vaan vielä kovin pitkälle lasta kasvateta.
Arjessa läpi lapsen kaikkien kehitysvaiheiden ihan varmasti kaikki omat luurangot aktivoituvat kaappien pölyistä.
Tiedostamaan usein pystyy vaan nojatuolissa kun lapset nukkuvat.

Päivähoidossa hälytyskellot yleensä alkavat hoitajilla soida, jos joku vanhempi sanoo kasvattavansa omista lapsista terveitä ja tasapainoisia.
On vanhempia, joista näkee, että he todennäköisesti kasvattavat kyllin terveitä ja tasapainoisia lapsia.
Tällaisten vanhempien en ole vaan koskaan kuullut sanovan tuota ääneen.
Päinvastoin. Mitä terveemmän tuntuinen perhe, sitä enemmän vanhermmat yleensä suhtautuvat nöyryydellä omaan kasvatustehtäväänsä.
Ovat koko ajan ns. kuulolla lastensa kanssa, vaikka heillä onkin hyvä kyky huolehtia itsestään ja lapsistaan.

Huumeäideillä ja alkoholiäideillä esimerkiksi on hirveä tarve vakuuttaa esim. päiväkodissa, että he ovat hyviä vanhempia.
En tarkoita, etetkö sinä jadie voisi olla ihan kelvollinen äiti. En minä sinua tunne.
Mutta nöyryys vanhempana sinulta puuttuu ja se ei ole koskaan hyvä asia lapsen kannalta.
valkosiipi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 18:53

Ei todellakaan puutu, mutta tässä keskustelussa katsoin sopivaksi puolustaa itseäni äitinä mt-häiriöstä huolimatta. Minä en tahdo lasta itseni takia saadakseni itse jotakin, vaan lapsen itsensä takia ja antaakseni itse hänelle rakkautta ja hoivaa. Joillekin se on vaan vaikea ymmärtää että myös mt-ongelmista kärsinyt /kärsivä voi haluta lapsen normaaleista syistä eikä sairautensa takia. Luulisi että tällainen ymmärrettäisiin mt-palstalla, mutta ei. No, tiedän omat motiivini ja omat kykyni vanhempana, eikä mun tarvitse niitä todistella teille täällä, riittää kun minä itse ja lapseni tietää miten asiat ovat. Minä osaan lisäksi hakea ihan itse tukea itselleni mikäli sellaista tarvitsen, en koe mitään tarvetta elää lapseni kautta tämänkään asian suhteen. Mä vain arvostan ihmisiä, elämää ja oon kiitollinen jokaisesta lapsesta joka mulle suodaan.
jadie
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 12 Maalis 2013, 19:05

Pistin sut jadie tahallani tiukoille...
Olet sen verran napakka, että luultavasti pärjäät lapsesi/lastesi kanssa ihan hyvin.
Enempää ei kai voi keneltäkään vaatia.
Pystyt ainakin pitämään jälkeläistesi puolia, jos jotain ongelmia myöhemmin tulee.
Se on vanhemmalle hyvä ominaisuus. Liian nössöt vanhemmat lapsineen jää liian helposti nuolemaan näppejään.

Minulla ei sinänsä ole ennakkoluuloja mt-häiriöisten lastenteossa,
koska en edes tiedä, missä menee mt-häiriön ja ns. normaalin raja.
valkosiipi
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 12 Maalis 2013, 19:26

jadie kirjoitti:Minä en tahdo lasta itseni takia saadakseni itse jotakin, vaan lapsen itsensä takia ja antaakseni itse hänelle rakkautta ja hoivaa.

Luulen, että haluat lapsen nimenomaan itsesi takia; ihan kuten muutkin vauvakuumeiset haluavat lapsen saadakseen kokea hoivaamisen tuottamaa tyydytystä. Ihan normaalia, luonnollista ja inhimillistä haluta lapsi juuri siitä syystä, saadakseen tyydytystä hoivavietilleen.

Mielestäni on itsensä pettämistä väittää, ettei halua lasta saadakseen itse jotakin, vaan että antamisen halusta tahtoo lisääntyä.
Mirri
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja jadie » 12 Maalis 2013, 19:30

valkosiipi, Kyllä mä pärjään :) Kiitos.

Se onkin vaikea määritellä kuka on normaali, mut mulle henk.koht. normaalius tarkoittaa riittävää psyykkistä tasapainoa ja toimintakykyä sekä kykyä rakastaa. Ja kyllä mt-kuntoutuja voi olla ihan normaali.
jadie
Peruskäyttäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä asiaa