Skitsofrenia leiman huomioimatta jätetty hyöty?

Yleistä keskustelua mielenterveysaiheista

Valvoja: eBeta

Skitsofrenia leiman huomioimatta jätetty hyöty?

ViestiKirjoittaja Unknown32 » 24 Helmi 2019, 22:55

Sairastuin 25 vuoden iässä ensimmäiseen psykoosiin, hoitoon ohjautuminen pitkittyi vaikka psykoosi oli voimakas. Josta johtuen jouduin lopulta suljetulle osastolle ja pakko lääkitykselle. Sieltä päästyäni sain lääkityksen jota reilun vuoden noudatin. Katkaistuani psykoosi lääkityksen kesti reilu puoli vuotta, kun epäonnekseni elämäntilanteeni muuttui ja koetusta stressistä pamahti uusi psykoosi päälle. Taas pakkohoitoon johon tällä kertaa annoin psykoosipäissäni suostumuksen. Ei siellä kauaa kestänyt kun pääsi pois ja lääkitykselle. Ikävänä pikkuseikkana lääkärinlausuntoihin tuli merkintä F23 skitsofreniaan sairastumisesta. Tämä merkintä kestänee koko loppuiän? Joten avoihoidossa parin vuoden ajan ollessani ja lääkityksellä myös täytyi keksiä ratkaisu. Mitä tehdä kun suureen osaan haaveilemistani töistä en enään pääse? Kävin pakollisissa psykiatrian poliklinikan käynneillä ja olin jo 30-v. Koko ajan hain aina vaan uutta kuntoutustukea toisensa perään. Menin hieman haisevalta ja epäsiistiltä käynneille ja varsinkin kun kirjoitettiin Lääkärin jatkamia kuntoutustukia. Kerroin myös runsaasta alkoholinkäytöstä, jota liioittelin tarkoituksella. Kunnes lopulta lääkäri halusi minulle hieman yli kolmekymppiselle miehelle, että haetaan lausuntoa pysyvästä työkyvyttömyyseläkkeestä. Tämähän minulle sopi :lol: Sain työkyvyttömyyseläkkeen ja pian sen jälkeen lopetin kaikki hoitosuhteeni kaikkiin psykiatrian laitoksiin. Aloitin tarkoituksella vuosia kestäneen neurolepti lääkityksen alasajon omin avuin. Onnistuin viekkareista huolimatta. Nyt olin eläkkeellä ja vaikka saamani raha on pieni sillä elää erittäin hyvin monessa muussa maassa. Joten voin vapaasti matkustella ympäri maailmaa ja nähdä kulttuureja vaikka kuinka monta ennen kuin olen oikeassa 65-vuoden eläkeiässä. Hasta la Vista paha maailma 8-)
Unknown32
Peruskäyttäjä

Re: Skitsofrenia leiman huomioimatta jätetty hyöty?

ViestiKirjoittaja Golddigger » 08 Maalis 2019, 23:01

Kuinka paljon saat eläkettä? Kyl se on surkeeta elämää jos ei pysty työtä tekeen
Nukuin ja näin unta, että elämä on iloa. Heräsin ja huomasin että elämä on työntekoa. Tein työni ja huomasin että työnteko on iloa.
Golddigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja pacem » 09 Maalis 2019, 19:18

Kyllähän se on. Mutta on myös paljon vähemmän stressinlähteitä elämässsän.
pacem
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Golddigger » 10 Maalis 2019, 21:11

Itselläni toi menee juuri toisinpäin! Kun ei ole työtä, niin eihän sitä voi vaan rötvätä sängyssä? Päiväni täyttyy kaikennköisista to-do-listoista, tavoitteista ja opiskeluilla, joita ei kuitenkaan jaksa tehdä alkua pidemmälle. Siellä ne sitten roikkuvat ja luovat stressiä, sekä muistuttavat jatkuvasti "sinun pitäisi tehdä töitä!"

Kun on töissä, niin työn ja vapaa-ajan rajat on selvästi määritelty. Kun työpäivä loppuu, voi ottaa rennosti luvan kanssa loppupäivän ja vapaa-päivät.

Sitäpaitsi, usko tai älä, kaikilla ihmisillä on jo työ! Esim. kotipaikkakunnallani oli eräs kirjasto-ammattilainen. En puhu kirjaston työntekijästä, vaan tyypistä joka kävi lukemassa lehtiä siellä 6-10 h per joka ikinen päivä! Kyllähän siinä säästää kun ei tarvi tilata lehtiä kotiin, mutta eikö siinä "säästäisi" paljon enemmän jos kävisi töissä! Lehtien luku oli hänen työnsä! :D
Nukuin ja näin unta, että elämä on iloa. Heräsin ja huomasin että elämä on työntekoa. Tein työni ja huomasin että työnteko on iloa.
Golddigger
Hopeajäsen

ViestiKirjoittaja pacem » 28 Maalis 2019, 14:11

Joo mä sitten surffaan netissä työkseni. Ja tietysti pelaan.
pacem
Peruskäyttäjä

ViestiKirjoittaja Golddigger » 28 Maalis 2019, 16:15

pacem kirjoitti:Joo mä sitten surffaan netissä työkseni. Ja tietysti pelaan.

Joo toi on monien työ nykyään. Palkan maksaa Kansaneläkelaitos!
Golddigger
Hopeajäsen

Paluu Yleistä mielenterveydestä